Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Black Week börjar om

 
Dagar
 
Timmar
 
Minuter
 
Sekunder

"9 av 10 unga kvinnor inte är nöjda med sin kropp"

Sofia Lund, bloggare
1 av 1

Sofia Lund, bloggare

Debatt | 10/06/2014 20:09

"Tjejer får i dag från tidig ålder budskapet att det som är viktigast är hur de ser ut och att deras värde hänger på det", skriver bloggaren Sofia Lund.

Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.

Möta sommaren i skärgården i en söt, ledig klänning eller med skönt häng i stan i en fladdrig, tunn klänning? Den där avkopplande semestern är precis runt hörnet och jag har ångest. Jag behöver nya klänningar, vaxa benen, bli av med några kilon och så hade det varit perfekt att få den där solkyssta brännan.

Eller det är i alla fall vad media varje sommar får mig att tro att jag behöver.

Det är dags för den årliga lanseringen av ett extremt och ouppnåeligt skönhetsideal. På sociala medier strömmar just nu de senaste knepen för att få en platt mage fram till midsommar och billiga behandlingar för att få den perfekta brännan. Bussar och tunnelbanan är tapetserade med slanka och bruna modeller i sexualiserade poser på väggarna.

Vissa säger till mig att jag inte ska ta åt mig och att media bara ger oss det som vi vill ha. Men det är fel. En stor del av reklamförsäljningen går ut på att få folk att känna sig osäkra.

Tjejer får i dag från tidig ålder budskapet att det som är viktigast är hur de ser ut och att deras värde hänger på det och pojkar får budskapet om att tjejer ska vara så. En studie från Sveriges kvinnolobby visar att 9 av 10 unga kvinnor inte är nöjda med sin kropp, lider av ätstörningar och blir deprimerade på grund av könsdiskriminerade reklam.

Det vanligaste sättet att ge upp sin makt är genom att tro att man inte har någon. Om det inte längre spelar någon roll att en kvinna är smart och framgångsrik för att hennes värde hänger på hur hon ser ut har vi ett allvarligt demokratiskt problem.

Ju fler tjejer och kvinnor som lär sig att objektifiera sig själva ju lägre ambitioner kommer de ha att och desto mindre kommer de att engagera sig i val och rösta.

Sverige är det enda nordiska land som inte har någon lag mot könsdiskriminerande reklam och det verkar som att vi blivit bedövade mot medias sätt att begränsa vår syn på oss själva och våra kroppar. Min egen ångest bleknar när jag tänker på vilka konsekvenser som väntar nästa generations barn och unga om ansvariga politiker fortsätter att titta på.

Sofia Lund, bloggare

Håller du med?