@SvartKvinna: "6 saker du bör fråga dig själv, Erik Ullenhag"
"Erik Ullenhag kommer bli klappad på axeln för att han tog bort ’ras’ från svenska lagar. Men Erik, glöm inte att kolla färgen på handen som klappar din axel", skriver Fanna Ndow Norrby, initiativtagare till @SvartKvinna.
IntegrationsministerErik Ullenhag är, trots mycket kritik, igång med en utredning medmålet att ta bort begreppet ’ras’ ur svenska lagar. Låter detrimligt? Här kommer några frågor han, och alla vita antirasister,bör fråga sig själva för att fatta skevheten i detta beslut:
1.Vet människor som utsatts för rasism vad de pratar om bättre änjag?
Attutsättas för rasism ger en stor insikt i ämnet som andra perdefinition kommer sakna. Är du, som Fredrik Reinfeldt säger, etnisktsvensk, har du lyxen att kunna vara helt och hållet ovetandegällande rasifierades vardag. Människor som upplever diskrimineringvet alltså med största sannolikhet bättre än du hur de kommerpåverkas av ditt beslut.
2. Ger mina idéer önskad effekt för personerna de ska förbättraför?
Begreppet’ras’ kan uppfattas obekvämt och omodernt. Men Zakaria Zouhir,ordförande för Afrosvenskarnas riksförbund, menar att begreppet ärviktigtför att kunna peka på strukturell diskriminering.Erik Ullenhag dock, han säger att en lagstiftning inte börinnehålla rasbegreppet om vi menar att det inte finns några raser. Jag håller med Zouhir men förstår ändå Erik. Så, vill hankanske ersätta ’ras’ med’rasifiering’? Nej,rasifieringsbegreppet är ”olyckligt” tycker Erik. Begrepp vi, som utsätts för strukturell diskriminering, anser brabehagar alltså inte. Då frågar jag mig, vilket begrepp passarhonom? Sen stannar jag upp. Den väsentliga frågan här är varförErik ens tycker att begrepp som ska hjälpa OSS bör klinga bra iHANS öron?
3.Blir mina försök att ”hjälpa de där andra” en bekräftelse påatt jag styrs av det rasistiska system jag vill motverka?
Ävenbra personer ingår i dåliga system. Även personer med godaintentioner styrs av rasistiska tankesätt. Även goda personer kanomedvetet agera utifrån tron om sin egen överlägsenhet och andrasunderlägsenhet. Så, vad får Erik att tro att hans kompetens gällande rasbegreppet är större än Tobias Hübinettes och SamsonBeshirs, som gjortAfrofobirapporten på uppdrag av Erik själv? Varförtror sig Erik veta bättre än Afrosvenskarnas riksförbund? Varförlyssnar Erik inte på Madubuko A Diakité, som varit projektledareför Antidiskrimineringsbyrån i Lund? Vet Erik något om hur det är att vara svart man som Amat Levin,Nöjesguidens chefredaktör, missat?
Enviktig poäng här är att alladessa kritiker, inklusive jag själv, kan komma att påverkas på ettpersonligt plan om ändringen går igenom. Men inte Erik, han kommerinte vara den som utsätts för rasdiskriminering. Det är ettstrålande exempel på, i detta fall vita, privilegier. Denprivilegierade förstår inte problematiken av sitt agerande för henkommer inte drabbas av konsekvenserna.
4. Är jag puckad?
Enmåste fråga sig hur Erik som jobbar med integrationsfrågor kanfatta ett så dumt beslut. Att oinsatta tänker att människan är enenda ras är förståeligt. Det är också sant. Men det är inte denbiologiska definitionen som spelar roll här. Hur kanintegrationsministern vara omedveten om den roll ’ras’ spelar somsocial konstruktion? Speciellt då han serveras kritik och har fåtten egenbeställd afrofobirapport. För Erik, du har väl lästrapporten? Du kan väl skilja naturvetenskaplig fakta från faktumetatt folk blir diskriminerade till följd av rasifiering? Du förstårväl vilka tankar det är som driver rasister och nazister?
5.Får jag uppskattning för mitt antirasistiska arbete från rätthåll?
Erikkommer bli klappad på axeln för att han tog bort ’ras’ frånsvenska lagar. Men Erik, glöm inte att kolla färgen på handen somklappar din axel. Den kommer inte vara brun.
Egentligenkan allt sammanfattas i enda fråga:
6.Vad betyder ditt antirasistiska arbete när vi som drabbas av rasismprotesterar mot din hjälp?
--
Fanna NdowNorrby, initiativtagare till @SvartKvinna