"Den moderata idén om Stockholm får inte sluta vid tullarna"

- 14/02/2015, 12:41
1 av 3

Privat/TT

2 av 3

Privat

3 av 3

JANERIK HENRIKSSON / SCANPIX

Mattias Askerson (MUF): "Låt denna helg bli ett första steg mot den nya idén om Stockholm - den som ser hela regionens potential. Då kommer vi hitta tydligare svar för Stockholms framtid"

Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.

Stockholm växer snabbt! Om några årtionden kan vi enligt prognoserna vara tre miljoner människor. Hur vill vi att den staden ska vara? Hur ska vi klara jobb, hållbarhet och sammanhållning i framtiden? Hur ska Stockholm utvecklas för att klara konkurrensen från andra huvudstäder, skapa tillväxt så att jobben kan bli fler och slå vakt om naturen? Alla svaren finns ännu inte, men klart är att vi måste ta hela regionen tillvara. Ska Stockholm utvecklas är Sollentuna lika viktigt som Södermalm, Sundbyberg lika viktigt som Slussen och Österåker lika viktigt som Östermalm. Gayklubbarna i city lika viktiga som garageuppfarterna i Huddinge. Fem talanger på Tensta gymnasium är fler än fyra på Franska skolan. Visst är det fint att vara Skandinaviens huvudstad, men det är dags för något mer, ser vi hela regionen och alla människors möjligheter kan vi bli världens mest framgångsrika huvudstad, med jobb, plats och respekt för alla.

Man ska akta sig för att piska upp motsättningar mellan olika investeringar. Men vi var många som undrade vad som hände när NK-expressen till Djurgården byggdes medan stora delar av kollektivtrafiken var eftersatt. Tids nog vaknade politiken upp och ett av Anders Borgs viktigaste politiska arv kommer vara den moderniserade kollektivtrafiken. Klassresan har två avgångsstationer, tunnelbanestationen och klassrummet. Kommer man väl ombord där kan man komma hur långt som helst i Stockholm och Sverige. De satsningar som nu görs på kollektivtrafiken behöver öka. Trafiklandstingsrådet Kristofer Tamsons behöver få den motsträviga röd-gröna regeringen att förstå att satsningar på Stockholm är hela Sveriges angelägenhet. En attraktiv huvudstad är en jobbmotor för hela landet.

Med en bättre kollektivtrafik blir större delar av Stockholm attraktivt för bostäder och jobb. Det ökar i sig självt sammanhållningen. Med bättre kollektivtrafik minskar också hemadressens betydelse och det blir enklare att söka sig till jobb och utbildning. Det är viktigt för integrationen. Men om ena delen av klassresan börjar på pendeltåget, börjar den andra i klassrummet. Det räcker inte att ha några toppresterande skolor i city eller de mest välbärgade förorterna. Talang finns överallt, men de sociala utmaningarna är olika stora. Stockholmsregionens politiker borde gå ihop med KI, KTH, Stockholms universitet, företag och andra aktörer och bestämma sig för att Stockholm ska erbjuda bäst utbildning, inte bara i Sverige utan också i världen.

Stockholmsregionen behöver också en arbetsmarknad som omfamnar de olikheter som finns här. Det är bra att trösklarna till jobb har sänkts men för många är arbetsmarknaden fortfarande avlägsen. Nivåer och utformningen i bidragssystemen låser fast människor i utanförskap. Reglerna på arbetsmarknaden gör det svårt att komma in om förkunskaperna inte är på topp. Drömmen om Stockholm är för vissa jobb, för andra studier. För andra har det handlar om att få leva i fred, för vissa att bara få leva som den man är. 

Vi är för kräsna med att människor ska tala som vi, se ut som vi och uppföra sig som vi. Vi är för rädda för att låta olikheter komma till tals och uttryck. Någonstans har det blivit viktigare med att lönerna är lika än att människor är likvärdiga. Med stor inflyttning är det bättre att vi förenas på arbetsmarknaden är skiljs åt genom den isolering ett liv på bidrag många gånger riskerar att medföra. För att det ska ske måste både arbetsmarknadslagstiftningen bli mer flexibel och arbetsförmedlingen ge starkare nätverk till dem som inga har.

Vid sidan av kollektivtrafiken, skolan och jobben är bostadspolitiken central för ett Stockholm som växer och är spännande. Även här är det för ensidigt fokus på innerstaden. Det oacceptabelt med en hyresreglering som gör att hyresgäster i Nynäshamn och Nykvarn subventionerar våningar på Narvavägen. Men det är också oacceptabelt att NIMBYs på Södermalm, som själva valt att bo tätt tillsammans med andra, röstar fram byggregler som gör det omöjligt för kommuner utanför tullarna att bygga på attraktiva områden. Att människor som redan är etablerade på bostadsmarknaden tillåts ställa upp krav för byggnation som gör att vi andra inte kan komma in. Stockholms framtida huvudhamn med tusentals arbetsplatser växer fram i Nynäshamn, Arlandas expansionsplaner kan ge upp emot 50 000 nya arbetsplatser och till exempel Kista växer. Då behöver det bli möjligt att bygga och då behövs satsningar på infrastruktur i hela länet.

Moderata Ungdomsförbundet i Stockholm går i helgen till en stämma som präglas av omtag och politikutveckling. Låt denna helg bli ett första steg mot den nya idén om Stockholm - den som ser hela regionens potential. Då kommer vi hitta tydligare svar för Stockholms framtid. 

Det handlar om att skapa världens bästa huvudstad, genom nya tag för infrastruktur, jobb, skola och byggande!

Mattias Askerson,
Medlem i Moderata Ungdomsförbundet i Stockholm