Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

"Skejt i solen – men bara för coola killar"

- 15/04/2015, 17:31 -
1 av 6

Privat/privat/privat

2 av 6

Faksimil - Foto: Åsa Mårdberg

3 av 6

Faksimil - Foto: Åsa Mårdberg

4 av 6

Privat

5 av 6

Privat

6 av 6

Privat

Ida Östensson, Caroline Carneros och Julia Karlsson från Crossing Boarders frågar sig varför Ellos i sin vårkatalog behandlar barnen på olika sätt, baserat på deras kön.

Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.

I dagarna har 2015 års vårkatalog från klädjätten Ellos kommit ut. Katalogen heter “En stund i solen” och mycket riktigt kunde vi inte undgå att drömma oss bort till sommar, solsken, värme och bad när vi bläddrade oss igenom sidorna. Men så var det något som skavde i kroppen och knoppen när det kom till hur de presenterade det senaste barnmodet.

Blå kläder för pojkar och rosa för flickor har varit en omdiskuterad debatt i många år, och vi är många som känner oss upprörda över det strikt könsavgränsade sortimentet. Ellos sortiment genomsyras självklart också av detta men vad vi reagerade på var snarare vad de barn som bär upp kläderna i bilder gör och hur de beskrivs i text.

Under rubriken, “Skejt i solen” presenteras kläder för coola killar som gillar slitna jeans och snygga t-shirts. Uppslaget pryds av killar på ett avslappnat led där några leker med en skateboard. Bilden signalerar ett tydligt fokus på aktivitet och avslappnat häng med kompisar, klädernas funktion är att fungera bra för fysisk aktivitet. Liknande uppslag riktat till tjejer går under rubriken, “Skön stil” men här står passform i fokus: “När kläderna sitter rätt är det lättare att fokusera på det som är viktigt.”.


Foto: Åsa Mårdberg

En av de fyra tjejerna som bär upp kläderna tittar ner över sin kropp för att kontrollera att allt sitter som det ska och på motsatta sidan av samma uppslag står två tjejer och serverar lemonad, vilket är det som Ellos visar som en passande aktivitet för tjejer. Fokus ligger alltså på att som tjej se bra ut i andras ögon och serva andra.

Generellt så har Ellos ett fokus på funktion när det gäller barnkläder och de skriver att alla barn (oavsett kön) ska kunna busa, barfotaspringa och käka pinnglass, men de återkommer gång på gång till väldigt stereotypa föreställningar som säger att killar är på ett visst sätt och därför behöver en viss typ av kläder och tjejer något helt annat.

Exempelvis så beskriver de vilken typ av ytterkläder som de säljer, till tjejer beskrivs det bara som “säsongens ytterkläder” och för killar har de “De rätta ytterkläderna som är slitstarka, tåliga och verkligen håller vad de lovar”.

Vi har därför i ett öppet brev till Ellos ställt dem frågan: Hur detta kommer sig? Vad tänker de om sitt ansvar i hur de porträtterar barn och deras behov av kläder olika beroende på kön och vilka signaler det sänder.


Foto: Åsa Mårdberg

Vi undrar varför det återkommande visas bilder på aktiva, pigga och energiska pojkar som leker med bollar och skateboards samtidigt som de flesta bilder på flickor visar fnittriga, gulliga eller lite flörtiga barn som leker med fluffiga bakverk eller godishalsband.

Just detta exempel gäller Ellos, men det här är tyvärr ett genomgående mönster som väldigt få klädkedjor vågar utmana. Vi hoppas därför att Ellos svarar på vårt brev, tar sitt ansvar och på så sätt utmanar andra i branschen att göra detsamma.

Ida Östensson, grundare och ordförande Crossing Boarders
Caroline Carneros, praktikant Crossing Boarders
Julia Karlsson, praktikant Crossing Boarders