Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Black Week börjar om

 
Dagar
 
Timmar
 
Minuter
 
Sekunder

"Ska vi behöva må psykiskt dåligt över ännu ett nationellt prov?"

Julia Bou-Hamdan Tillman kräver en bättre lösning än ett omprov i matematik.
1 av 1

Julia Bou-Hamdan Tillman kräver en bättre lösning än ett omprov i matematik.

Privat

Debatt | 22/05/2015 17:10

Julia Bou-Hamdan Tillman tycker att det är fel att tvinga elever att skriva om nationella provet. Hon menar att många anser att det är psykiskt påfrestande.

Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.

Som nyheterna har visat i flera dygn har facit till nationella proven i Matematik 2 läckt ut. Hela Sveriges gymnasiegeneration har kunnat få tag på det via sociala medier. Jag har hört historier om att facit nådde 1 000 elever på 15 minuter och att grupp-MMS uppmanat till att sprida facit till alla de känner.

Konsekvenserna av spridningen har blivit kollektiva för många elever. Skolverket skickat ut direktiven att det är upp till varje rektor, att för sin skola besluta om ersättningsprov ska genomföras, och då ogiltigförklara de prov som skrevs i fyra timmar under tisdagen. På vår skola har rektorerna gjort bedömningen att proven ska ogiltigförklaras då fusk förekommit på skolan, omprov ska genomföras och flera hundra elever ska nu i fyra timmar till skriva ett nytt prov för att alla ska få en rättvis bedömning.

Rättvisan med nationella proven har varit central i diskussionerna. När vi pratade med vår skolledning sa de att vi ska skriva omprov just för rättvisan – om ni inte gör det kan vi inte ge rättvisa betyg, för att elever som har fuskat då kommer få högre betyg än de egentligen skulle fått om de inte haft facit. Att kalla nationella proven rättvisa är inget jag skulle svänga mig med, då våra betyg ofta hänger på hur många poäng vi får, även om jag varit godkänd i matematik hela året så skulle jag få F i betyg om det är vad jag får på kursproven.

Att vissa elever får högre betyg än andra är inte det mest orättvisa, för vad spelar det egentligen för roll? Om några får felaktiga betyg och då för högt betyd så kommer det inte att påverka framtiden. Inte tror jag att betygen är lika med sämre kunskaper hos framtida civilingenjörer och fysiker, som kommer att utbildas från vår generation, inte kommer ett felaktigt betyg i Matematik 2B riskera kvalitén på de broar som av oss kommer att byggas.

Fusk förekommer alltid, varje år. Vad det snarare handlar om är möjligheten att komma åt facit i förväg, och rätten för oss elever att inte behöva genomgå den psykiska påfrestningen som provet innebär igen. Så många av oss har ansträngt oss med all ork och tid att förbereda oss inför delproven och inför de nationella. Så mycket stress har genomsyrat vår vardag, gjort oss sömnlösa och utarmade, vilket ger de slutgiltiga prövningarna ännu större vikt.

Att ens bli godkänd och ha möjlighet att höja sitt betyg skapar enorm mental press som lägger sig som en slöja över vår tillvaro. Hade ni varit där hade ni fått ont i hjärtat av den domedagskänsla jag upplevde bland oss. Hade ni som inte går i skolan varit där och sett lättnaden som spreds när matteböckerna lämnades tillbaka och vi äntligen kände oss fria så hade ni förstått att det är något annat än betyg som riskeras när sekretessen är otillräcklig.

Så vad händer nu förutom att vi ska göra om proven för att de som redan används orättvist i bedömningen, ska bli rättvisa? Jag kräver konkreta åtgärder för hur ni ska kunna lova oss att vår rätt att inte göra omprov ska säkerställas. Jag vill ha det svart på vitt att det vi har presterat inte ska kunna bli bortslösat, ogiltigförklarat. Även om lärare vill kunna rätta proven direkt, att det är därför facit måste finnas på skolan innan proven är skrivna så vill jag att ni gör rätt prioriteringar. Vi är er högsta prioritering, det ska det inte vara tvivel om. Vad som nu riskeras är fler förlorade sömntimmar för redan stressade och självtvivlande elever, en konsekvens som inte borde kunna inträffa.

Julia Bou-Hamdan Tillman,
Ordförande Demokratiska Utskottet Södra Latins Elevkår

Håller du med?