1 av 3
- Foto: TT NYHETSBYRÅN
2 av 3
- Foto: TT NYHETSBYRÅN
3 av 3
- Foto: TT NYHETSBYRÅN

Miljöpartiet: "En dålig kollektivtrafik gör att fler tar bilen"

Miljöpartiet: "När det behöver bli smidigare att åka tunnelbana ser alliansen till att folk får ta en omväg. När vi behöver satsningar på kollektivtrafiken säger alliansen se upp för dörrarna, dörrarna stängs".


Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.

Samtidigt som efterfrågan på nya bostäder i kollektivtrafiknära lägen är oerhört stor har alliansen i landstinget dragit i nödbromsen. Vi ser med stor oro på minskade investeringar i kollektivtrafiken vilket kommer att slå hårt mot våra möjligheter att skapa attraktiva nya bostadsområden. Att investeringar i spårväg city och Spårväg syd skjuts på framtiden skapar både frustration och ökat bilberoende för boende i Stockholm och Stockholmsregionen.

Nu ser alliansen dessutom till att 16 uppgångar i tunnelbanan tidvis är obemannade. Det innebär att resenärer som ska åka tunnelbana inte kan använda dessa uppgångar för att ta sig ner till tåget samtidigt som rulltrappor kommer att stå still. Förändringen kan tyckas liten men den får stora konsekvenser.

När vi som åker kollektivt måste bli fler, ser alliansen till att uppgångarna tidvis blir färre. När det behöver bli smidigare att åka tunnelbana ser alliansen till att folk får ta en omväg för att komma till tåget. När vi behöver satsningar på kollektivtrafiken och stora investeringar i nya spår säger alliansen se upp för dörrarna, dörrarna stängs.

I Stockholms stad och i Stockholmsregionen vill vi bygga bostäder i kollektivtrafiknära lägen och skapa förutsättningar för att fler i stockholmsregionen ska kunna leva utan egen bil. Exempelvis har vi infört en ny parkeringsnorm i Stockholm som reglerar antalet parkeringsplatser vid nyproduktion av bostäder som påverkas starkt av just närhet till tunnelbanan. När alliansen minskar tillgängligheten och gör det svårare att välja tunnelbanan drar man samtidigt undan mattan för en tät och hållbar stads- och regionutveckling.

En opålitlig kollektivtrafik ger invånarna en anledning att välja bilen. Med fler bilar måste stadens och regionens planering också innebära fler parkeringsplatser, fler vägar och mer bullerkällor. Det gör att andra funktioner som bostäder, idrottsplatser och parker får mindre ytor till förmån för att bilen tar större plats.

De som drabbas när uppgångar tidvis stängs för de som ska till tunnelbana är resenärer som åker sent på kvällar och tidigt på morgonen. Det gör vägen till jobbet längre för vårdpersonal som ska iväg till ett tidigt pass på sjukhuset, för nattarbetaren på väg hem från sitt skift, det gör resandet svårare för äldre, för människor med funktionshinder och andra som har svårt att röra sig.

Idag ser vi hur Stockholmsregionen växer, men att kollektivtrafiken urholkas. Nya bostadsområden färdigställs och folk flyttar in, men avgångarna blir färre, avstånden till hållplatser längre och kostnaden högre. Konsekvenserna blir allvarligare för var dag med mer bilköer, mindre rörlighet och en hårdgjord stad. En modern storstadsregion behöver en modern och attraktiv kollektivtrafik. Vi behöver en tunnelbana för en växande stad. Då kan alliansen inte stänga dörren till kollektivtrafiken.

Malin Karlsson, trafikpolitisk talesperson för Miljöpartiet i Stockholms läns landsting
Elin Olsson, talesperson i stadsutvecklingsfrågor för Miljöpartiet i Stockholm stad

/
SL
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Håller du med?
Tack för din röst!
Artikeln kommer att lagras på Nyheter24.se, i en artikeldatabas eller motsvarande.