1 av 2
- Foto: TT
2 av 2
- Foto: TT

Till rektorn: Du kan inte censurera mens bara för att du blir obekväm

Stockholms Elevkårer och STEGs Elevkår: "Om taket i svenska skolan är så lågt att vi inte ens kan diskutera blod utan att det blir rubriker, då är det dags att höja taket".


Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.
Om Stockholms Elevkårer

Stockholms Elevkårer är en organisation med virka 25 000 medlemmar från Stockholms gymnasieskolor.

Mens är ett laddat fenomen. Inte minst visar det sig när en klass i tvåan på Stockholms Estetiska Gymnasium i dagarna väljer att ha mens som tema på sitt skolfoto, men blir uppmanade av rektorn att välja ett annat tema. Rektorn säger i en intervju i dagens Metro att det inte fyller en skolkatalogs syfte och att temat kan vara obehagligt.

Censur av mens är inte ett nytt fenomen i den svenska skolan. Förra hösten uppmärksammades situationen där en elev fick sitt tal censurerat av sin lärare för att det handlade om mens. Mens är inget ämne som ska censureras, oavsett hur obehagligt någon kan tycka att det är, och inte heller ska elevers möjlighet att uttrycka sig ligga i händerna på en rektor.

Ett skolfoto är ett sätt att skapa sammanhållning i klassen, och denna sammanhållning är något som eleverna bäst skapar själva. Vi tycker att det är tråkigt och upprörande att detta är något en rektor väljer att sätta sig emot. I stället för att uppmuntra eleverna att ifrågasätta tabubelagda ämnen och engagera sig i samhällsdebatten, så skapas en tråkig situation där förtroendet mellan rektor och elever svajar.

I Uppsala har Uppsalas Elevkårer kommit runt problemet med rektorer som vill granska innehållet i skolkatalogerna genom att ha en gemensam katalog för skolorna, och liknande gör distriktsorganisationerna i Malmö och Linköping. SÄGs Elevkår i Karlstad är en elevkår som själva fixar sin egen skolfotokatalog.

Pontus Abrahamsson, som är elevkårens ansvarige för katalogen, sade när vi pratade med honom att självbestämmanderätten över fotona ökar elevernas inflytande och möjlighet att uttrycka sig. Genom att elevkåren ansvarar för det anpassas den efter, och tillgodoser också elevernas behov. Det är bland annat här elevkårerna fyller syftet i att vara fristående organisationer från skolan, det är skolfotokataloger av eleverna, för eleverna.

Rektor Mats Kjellmer menar att eleverna gärna får skriva och tala om detta ämne i elevarbeten då tabubeläggningen kring mens är en viktig fråga. Att rektorn vet detta är positivt. Dock så blir det problematiskt när rektorn vill styra hur eleverna ska tackla denna samhällsfråga. Att stoppa en klass som vill använda skolkatalogen som ett forum för att få ut en viktig fråga och samhällsdebatt är censur i alla dess former. Att skolkatalogen endast är till för att visa upp vilka elever som går på skolan som Mats Kjellmer menar att den är ser vi mer som en subjektiv åsikt.

Om en klass vill lyfta en tabubelagd fråga i skolkatalogen i stället för att skriva ett elevarbete om det – varför ska då rektorn anse sig ha makten att stoppa det? Skolkatalogen är till för eleverna, varför då inte låta eleverna göra den till det de vill? En bild i skolkatalogen är ett lika legitimt sätt att påverka och göra skillnad som ett elevarbete. Elever borde kunna lyfta samhällsfrågor som de själva vill, utan att rektorer som Mats Kjellmer motarbetar dem. Stötta dem, i stället för att tysta dem.

Vi i STEGs elevkår tycker inte att det är acceptabelt att censurera bort något som varken skadar eller kränker någon annan individ. Att mens ska behöva ses som tabu är absurt och det är inte alls något som borde tystas ned, tvärtom! Det är på tiden att detta uppmärksammas och det tvåorna gjorde var mer än rätt. Vi tycker det är konstigt att vår skola som jobbar aktivt för lika värde skapar en debatt om en helt vanlig kroppsfunktion. Det är tråkigt att rektorn är den som fått sista ordet, då temat inte är kränkande, enligt oss i STEGs elevkår. Vi som kår stöttar eleverna i detta.

Skolan är ingen egen oas skyddad från resten av samhället. Elever ska kunna vara med och driva en samhällsdebatt – i detta fallet en debatt som till en början handlade om blod, men i stället blev en fråga om censur. Om taket i svenska skolan är så lågt att vi inte ens kan diskutera blod utan att det blir rubriker, då är det dags att höja taket.

Amalia Berglöf, Stockholms Elevkårer
Lihini Wijesinghe, Stockholms Elevkårer
My Thiel, STEGs Elevkår
Cora Adolfsson, STEGs Elevkår
Siri Morberg, STEGs Elevkår
Andrés Donoso, STEGs Elevkår
Anna Gustafsson,
STEGs Elevkår

/
/
/
/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Håller du med?
Tack för din röst!
Artikeln kommer att lagras på Nyheter24.se, i en artikeldatabas eller motsvarande.