Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Vi har haft sex lärare på tre månader

- 01/12/2015, 15:45 -
Elin, Fatma och Frida skriver om den rådande lärarbristen i Sverige.
1 av 2

Elin, Fatma och Frida skriver om den rådande lärarbristen i Sverige.

Frida, Fatma, Elin: "Motivationen sjunker när man inte får kontakt med lärarvikarien och när man byter lärare blir det svårt att hänga med".
2 av 2

Frida, Fatma, Elin: "Motivationen sjunker när man inte får kontakt med lärarvikarien och när man byter lärare blir det svårt att hänga med".

JESSICA GOW / JESSICA GOW / TT

Frida Djurfelter, Fatma Chahrour, Elin Rausgård: "Motivationen sjunker när man inte får kontakt med lärarvikarien och när man byter lärare blir det svårt att hänga med".

Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.

Byte av lärare på en kort tid är förvirrande och omotiverande.

Vi har upplevt detta, och har insett vilken stor resurs lärare är. Att ha bytt mellan sex olika lärare under tre månader är frustrerande och hela inlärningsprocessen blir osammanhängande. Det är ett faktum att det råder lärarbrist i Sverige.

En av de stora anledningarna till detta är att många lärare snart går i pension. Att lönen är låg är heller inget som lockar unga att utbilda sig till lärare. Främst är det gymnasieskolorna som påverkas och detta märker vi nu under vår gymnasietid.

Under de närmsta åren kommer en tredjedel av alla gymnasielärare att gå i pension enligt lärarförbundet, vilket lämnar en kris hos oss elever. Kvar blir vi med vikarier som inte kan bedöma våra kompetenser. Orättvisa betyg sätts till oss elever eftersom inte lärarvikarier får betygsätta oss. Det leder till att någon legitimerad lärare som inte har undervisat oss måste bedöma oss.

Våra kunskaper ska inte bara bedömas efter det vi skriver på ett prov, utan även på det som sker under lektionstid. Allt från något vi säger när vi räckt upp handen i klassrummet till det vi skriver på ett prov ska räknas med, så att alla våra kunskaper fångas på bästa sätt. Vikarien kan inte komma ihåg och dokumentera allt man gör under lektionstid i en klass med trettio elever.

Motivation är en viktig faktor för oss elever för att nå bästa resultat med våra studier. Om man ska ha en chans att kunna konkurrera om högskoleplatser eller jobb måste man vara på topp. Detta ser man om man tittar på hur höga antagningspoängen är på olika högskolor och universitet nuförtiden.

Motivationen sjunker när man inte får kontakt med lärarvikarien och när man byter lärare blir det svårt att hänga med. Vi har dock förståelse för att lärarvikarierna försöker sitt yttersta för att få allt sammanhängande för oss elever.

Ambitiösa elever misslyckas när motivationen försvinner efter att ha börjat om med nya lärare flera gånger under en termin. Denna process har vi gått igenom ett flertal gånger under en kort period och vi känner oss uppgivna. Att repetera är bra, men att hålla på med samma uppgifter i flera veckor blir långdraget. Eleverna lär sig inget nytt och får inte en ärlig chans till ett rättvist omdöme.

Antalet lärarutbildningar ökar och allt fler utbildar sig till gymnasielärare, men processen tar för lång tid. För att bli ämneslärare på gymnasienivå behövs fem och ett halvt års utbildning.

Vi vill ha möjligheten att studera vidare, och för att kunna göra det behöver vi bra betyg som är en reflektion av våra prestationer i dag. Elever behöver en lösning nu för att vara konkurrenskraftiga i framtiden. Rättvisa betyg ska sättas av de lärare som undervisar.

Lönerna behöver höjas så att det lockar nya lärare som stannar under en längre tid. Inga fler lärarvikarier som inte kan bedöma våra förmågor. Vi behöver en lösning nu – för en säker framtid!

Frida Djurfelter

Fatma Chahrour

Elin Rausgård