Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Högsta betyg borde inte ges till elever som inte klarar allt

- 08/12/2015, 10:28
Ebba Hermansson tycker att det nya betygssystemet är mer rättvist än det förra.
1 av 3

Ebba Hermansson tycker att det nya betygssystemet är mer rättvist än det förra.

privat/TT

Ebba Hermansson.
2 av 3

Ebba Hermansson.

privat

Ebba Hermansson: "I framtiden kommer man inte undan med att ha klarat nästan allt".
3 av 3

Ebba Hermansson: "I framtiden kommer man inte undan med att ha klarat nästan allt".

JESSICA GOW / JESSICA GOW / TT

Sverigedemokrat: Att förvänta sig att man ska få A, trots att alla områden ej uppfyllts, är orimligt.

Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.

I och med den nya gymnasieskolan GY11, infördes också ett nytt betygssystem som ersatte det gamla G- VG- och MVG-systemet.

Det nya systemet innebär att det nu finns fler betyg att dela ut. I stället för att en lärare ska behöva göra en svår avvägning mellan vilka två betyg den ska ge den elev som befinner sig mitt emellan två olika betyg, kan läraren nu i stället ge ett D eller ett B.

Det är positivt då bedömningen underlättas av att steget mellan två betyg kortas ner. Det blir också betydligt mer rättvist för de elever som ligger mellan två olika betyg.

Att det nya systemet tar tid att implementera och integrera i undervisningen är naturligt, därav den kritik som också uppstått och som Anna Skotte i sin debattartikel den 6/12 lyfter fram. ”De bedömer oss på vår sämsta prestation, får man A, A, A och E på sina kriterier i ett ämne så hamnar man på ett D. Det är det där förbannade E:et som drar ner hela betyget, för kan man inte just nu det kriteriet då är man inte bra nog.”

Det är dock självklart att om man inte uppnått samtliga kriterier på till exempel A-nivå, kan få ett A i slutbetyg. Det är fullt rimligt att slutbetyget blir lägre om ett områdeskriterium inte är uppfyllt i lika stor utsträckning som de andra. Det är också fullt rimligt att det ser ut på detta sätt i skolan, då skolan är till för att förbereda sina elever inför framtiden.

I framtiden kommer man inte undan med att ha klarat nästan allt. Likt i fotboll gör man antingen mål, eller så gör man det inte. Det finns inget mitt emellan och det är självklart att en stolpe ut inte räknas som ett mål även om det var nära.

Likadant bör det se ut i skolan, antingen så klarar man ett A, och alla kriterierna, eller så gör man det inte. Det borde dock vara som så, att man som elev har rätt att komplettera ett område om man genomgripande presterat på en högre nivå i de andra ämnesområdena. Har man exempelvis fått B i alla områden förutom ett, är det självklart att man ska få möjligheten att pröva på det område man ligger lägre i en gång till, för att på så sätt nå B i slutbetyg.

Men att förvänta sig att man ska få A, trots att alla områden ej uppfyllts, är orimligt. Vill vi hellre gå tillbaka till ett system där elever tilldelades VG+ eller MVG- på prov för att det inte existerade något där emellan? Det förra betygssystemet var problematiskt då det var alltför lätt att få de höga betygen, utan att faktiskt ha med sig kunskaperna på riktigt.

I dag når du de högsta betygen genom att du bemästrar alla faktorer inom området, och inte bara skriver bra på proven. Ansträngande? Javisst. Men desto större belöning i framtiden när du har kunskaperna med dig på riktigt.

Ebba Hermansson,
Utbildningspolitisk talesperson,
Ungsvenskarna SDU