1 av 3
- Foto: TT-montage
2 av 3
- Foto: TT NYHETSBYRÅN
3 av 3
- Foto: Ap

I dag avgörs en viktig del av Sveriges framtid

Pia Nilsson (S): Vår hand är utsträckt. Jag hoppas att fler vill vara med och göra rätt vägval för Sverige in i framtiden.


Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.

I dag debatteras statsbudgetens infrastrukturdelar i riksdagens kammare – Sveriges vägval in i framtiden. Vårt vägval för Sverige är framtidsinvesteringar i infrastruktur med ordning och reda, inte fortsatta skattesänkningar och privatiseringskaos.

Vi tänker inte stå och se på när järnvägens brister blir allt större och resenärernas förtroende allt mindre, när behovet av ny kollektivtrafik ökar i landet, eller när svensk åkerinäring konkurreras ut av oschyssta villkor på en osund marknad. Vi agerar.

Sverige behöver fungerande transportsystem. Med vårt förslag vänder vi utvecklingen för Sverige och investerar våra gemensamma skattepengar i jobb och framtidstro, i stället för i fler jobbskatteavdrag.

Vi ska bryta arbetslösheten, vända utvecklingen i skolan och minska klimatutsläppen. De här målen hänger ihop: de är svaren på Sveriges stora framtidsutmaningar. Därför är det så viktigt att vi bedriver en sammanhållen politik för att nå dem. Och i det arbetet är transportpolitiken central.

Vi lever i en turbulent tid. En allt oroligare omvärld ställer krav på ett Sverige som håller ihop. Där alla människor får komma till sin rätt. Där viktiga samhällsfunktioner fungerar effektivt och tryggt. Det är egentligen enkelt – med ny infrastruktur, eller förbättrad standard på den gamla – kan fler människor pendla till ett arbete. De kommer att ha möjlighet att ta arbeten som ligger lite längre från hemmet. På det sättet förbättras matchningen på arbetsmarknaden och arbetslösheten minskar.

Riksdagen kan idag ta ställning för vårt förslag om förbättrat järnvägsunderhåll om 1,24 miljarder kronor per år 2016–2018 – totalt nästan fyra miljarder. Och vi gör även en separat satsning på järnväg i landsbygd med 100 miljoner kronor per år. Kollektivtrafikbehovet ökar i Sverige och regeringen bidrar med 500 miljoner kronor per år i stadsmiljöavtal.

Det är inte bara i städerna kollektivtrafiken behöver byggas ut, behovet finns även i andra delar av landet. Behovet av kollektivtrafik i landsbygd möter vi genom en satsning på drygt 200 miljoner kronor per år. Även vägunderhållet förstärks med 100 miljoner kronor, och vi gör en satsning på cykelfrämjande åtgärder med lika mycket. Staten medfinansierar klimatsmarta åtgärder, det skapar förutsättningar för ökat bostadsbyggande runtom i landet.

För att få bukt med åkerinäringens osunda konkurrensvillkor har åtgärder om klampning av fordon som inte klarar kraven och en hög sanktionsavgift för cabotagebrott (när utländska transportörer kör regelvidrigt i Sverige) införts. Arbetet för schysta villkor och fler jobb har kommit en bra bit på väg och fortsätter.

Nu kan vi lägga grunden för den största infrastrukturutbyggnad som Sverige sett på många år. Statsbudgeten innebär en kraftig förstärkning av investeringarna. Den innebär också en helhetssyn på transportpolitiken. För allt hänger ihop. Så väljer vi väg för Sverige in i framtiden: med investeringar i modern infrastruktur och med ordning och reda på väg och järnväg. Men, om de stora och viktiga framtidsinvesteringarna ska bli verklighet behöver vi breda politiska överenskommelser.

Vår hand är utsträckt. Jag hoppas att fler vill vara med och göra rätt vägval för Sverige in i framtiden.

Pia Nilsson,
Ledamot och gruppledare (S), trafikutskottet, Sveriges Riksdag

/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Håller du med?
Tack för din röst!
Artikeln kommer att lagras på Nyheter24.se, i en artikeldatabas eller motsvarande.