Bamse firar femtio år – med stereotyper och rasism
Debattören: Barnböcker vare sig de utspelar sig i historisk eller modern tid måste vara fria från föråldrade, stereotypa föreställningar och definitivt inte innehålla sakfel.
Antonie Grahamsdaughter är skribent och filmare.
Första Bamseboken kom ut 1966. I år är det dags för femtioårskalas för Bamse med premiär på Stockholms Waterfront den 9 april.
Det var Rune Andréasson som skapade Bamse. I dag äger koncernen Egmont Bamseprodukten och redaktören Lisbeth Wremby är ansvarig för Bamse.
I deras värld är Bamse fortfarande ”snäll” men i den senaste upplagan 2012 av ”Bamse i Vilda västern” färgas Bamse-varumärket av kolonialism, stereotyper och rasism.
”Bamse i Vilda västern” berättar historien om hur Bamse räddar – Nordamerikas ursprungsbefolkning - de så kallade ”indianerna” från elaka skurkar. Bilderna av ursprungsbefolkningen utgörs av grova karikatyrer av naiva och ociviliserade vildar.
Illustrationerna är djupt förlöjligande, avhumaniserande och stereotypifierande av i dag levande mänskliga spillror som nästintill utplånades av den västerländska kolonisationen
Bokens framsida illustrerar tydligt bokens rasistiska och stereotypa inställning. Bamse är tecknad stående överst på en sten med svingande lasso och sheriffstjärna och symboliserande den vita världen.
Skalman föreställer en ”indian” som ligger neddrogad och utslagen på rygg med spretiga fjädrar och en tomahawk. Bamse blir ”räddaren” som hjälper de stackars utslagna ”indianerna” som inte förmår lösa sina problem själva.
Bilderna i boken blandar ihop element från olika grupper av ursprungsbefolkningen med dess särpräglade kultur och språk. Totempålar, tipis, tomahawker, och fjäderskrudar illustreras i samma scener och bilder.
Detta får läsare att tro att de tillhör en och samma grupp när det i själva verket var kolonisatörerna som buntade ihop grupperna och kallade dem med ett gemensamt namn för ”indianer”.
Illustrationerna i boken präglas av Hollywoodindustrins förlagor och stereotyper som etsat sig fast och reproduceras om och om igen i vår kultur.
Egmont Kärnan koncernen som ger ut Bamse uttrycker att Bamse är trygg – och att de känner ansvar om barnens läsning.
Jag kan knappast hålla med om detta när jag ser illustrationerna i boken ”Bamse i Vilda västern”. Den anser jag i stället återspeglar kolonialism och segrarnas historia förpackad i honungsburkar.
Barnböcker vare sig de utspelar sig i historisk eller modern tid måste vara fria från föråldrade, stereotypa föreställningar och definitivt inte innehålla sakfel.
Antonie Grahamsdaughter,
Journalist och filmare