Amir Taofik, Nikolaj Olvhöj Kirkegaard och Kristoffer Kold Erlandsen skriver att deras skola inte har tillräcklig döv-kompetens.
1 av 2
Amir Taofik, Nikolaj Olvhöj Kirkegaard och Kristoffer Kold Erlandsen skriver att deras skola inte har tillräcklig döv-kompetens. - Foto: Privat
"Vi är döva elever med behov av döv-identitet, teckenspråksmiljö och döv-kompetens i skolan".
2 av 2
"Vi är döva elever med behov av döv-identitet, teckenspråksmiljö och döv-kompetens i skolan". - Foto: TT

Vi går på en skola för döva – men skolledningen kan inte teckenspråk

Debattörerna: Vi elever tycker det är konstigt att vi går i en skola som inte är där för oss.


Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.
Om debattörerna

Amir Taofik, är 16 år och bor i Malmö.

Nikolaj Olvhöj Kirkegaard är 15 år och bor i Malmö.

Kristoffer Kold Erlandsen är 16 år och bor i Malmö.

För några månader sen flyttade vi elever på Östervångsskolan till Nya Östervångsskolan som ligger precis bredvid Tunaskolan. Eller bättre sagt, ligger i Tunaskolan.

Vi elever flyttades från våra trygga områden till en helt okänd mark där hörande var majoriteten. Vi är döva elever med behov av döv-identitet, teckenspråksmiljö och döv-kompetens i skolan.

Efter vi har flyttat har behovet för det varit större än någonsin. Därför om vi elever ser någon möjlighet som ger våra yngre kompisar, syskon och lärare mindre belastning än det redan är så tar vi chansen.

Vår bön blev hörd, då en jobbannons till biträdande rektor kom fram. Och en döv person var bland de 22 ansökningarna.

Vi såg det som en möjlighet för att SPSM (Special Pedagogiska Skolmyndigheten) kulle kunna förbättra döv-kompetensen på skolan och förstärka oss elever.

Självklart också för hörande på skolan – både Östervångsskolan och Tunaskolan – ville få möjligheten att se en döv ledare, inte bara döva elever som de är van vid.

Därför var det som ett mirakel att en döv sökte till jobbet.

Ja, den äkta varan, en döv med rektorsutbildning. Vilket betyder att döv-kompetens, teckenspråk och döv-identitet ingår i paketet. Det är något som alla dessa 21 andra ansökningar inte kan erbjuda på en och samma gång.

Just nu är situationen så att vår skolledning består av 100 procent hörande som inte kan teckenspråk, en skolledning som inte kan kommunicera med eleverna på skolan.

Det har SPSM fått kritik för, och mycket annat. Därför är denna döva kandidat en stor möjlighet för att stärka de döva – vilket är skolans målgrupp – på skolans grund och även lära ut och fylla brister som vår skola har fått kritik för.

Det är ett erbjudande man inte kan säga nej till, eller? Av dessa sex personer har två gått till ''final'', tyvärr har den döve kandidaten inte gått vidare, på grund av brist på en fem veckors utbildning i styrdokument.

Detta är synd på grund av att den döve kandidaten kan ge så mycket, saker som vår skolledning väljer att bortse. De hade gjort fel helt från början, redan vid jobbannonseringen satsade de inte på att ställa teckenspråk och döv-kompetens som ett krav.

De prioriterar helt enkelt inte elevernas bästa, de lyssnar inte på den kritiken de har fått. Senare i processen kommer vi till deras andra fel, rekryteringsgruppen består i majoritet av hörande.

Alltså personer som inte vet hur det känns att vara döv och vilka behov man har. Sen kommer vi till deras tredje misstag: de ger inte den döve kandidaten en chans medan de ger all hörande personal som inte kan teckenspråk en chans att jobba på skolan.

Ännu ett exempel på att teckenspråket inte ses som lika viktig ''merit''. Jag anser att teckenspråk och döv-kompetens är en del av meriten och de krav Östervångsskolan och SPSM ska ställa till sina anställda.

Av de sista två kandidaterna har den ena inte en full rektorsutbildning, vilket SPSM inte har ställt som krav och som vi tycker är väldigt konstigt. Och värre blir det när hon redan är lärare på skolan.

Det betyder i våra ögon att det bliv en nivellering av egen produkt. Det visar också att SPSM inte ser möjligheter i utveckling utanför skolans murar.

Även om vi elever har strejkat, klagat och protesterat så väljer SPSM att gömma sig och säga att det inte var de som gjorde jobbannonsen, utan de följer skolverkets krav.

SPSM borde ha ställt teckenspråk som krav. Om de inte kunde göra det, skulle de be SDR och SDUF om hjälp. Men det har de inte gjort.

Även skolverket säger att huvudmannen själv får bestämma vad de vill tillägga i deras annonsering. Det betyder att Skolverket och ansvarige Christer Fleur säger helt olika saker.

Vi elever tycker det är konstigt att vi går i en skola som inte är där för oss. Annars hade de satsat på döv-kompetens och teckenspråk och gett den döva kandidaten fem veckors kurs i styrdokument.

På samma sätt som SPSM gång på gång ger lärare utan kunskap om döva/teckenspråk och mycket annat massor av fria rum och chanser.

Man kan jämföra det med en skola i Afrika för svarta, skolan gång på gång anställer vita lärare från Europa utan kunskap om svarta.

Och så snart en infödd svart med utbildning ansöker till en biträdande rektor roll, blir hen genomanalyserad och med ett liten brist blir det till ett stort problem.

Framför att se vad den svarta person kan bidra som helhet för skolan, elever och personalen.

Därför menar vi elever att SPSM inte gör vad som är bäst för oss elever som personer, men för egen överlevnad.

En sista kommentar till Christer Fleur som i en intervju med lilla aktuellt säger, vi citerar:

''Före vi ska ta ett beslut måste eleverna vara med och träffa kandidaten. De ska få intervjua och sen kommer vi få fråga hur det känns. Vad de tycker om personen och vad de skulle tycka vad som är viktigt. Känner eleverna att det är bra eller dåligt.''

Christer, vi strejkar med aktivister som kedjar fast sig med varandra runt halsen, barn går runt med skyltar där det står ''Döv rektor nu'' och ''Döv-kompetens är merit''.

Här får du våra åsikter på en silverfat, det stod även i nyheterna. Inte svårt att missa.

Därför kan vi ifrågasätta om skolledningen och Christer Fleur kommer att lyssna på våra kommentarer efter vår ''träff'' med kandidaten eller bara kör över oss, igen.

Amir Taofik

Nikolaj Olvhöj Kirkegaard

Kristoffer Kold Erlandsen

---

Skolan är det viktigaste vi har! Läs den här artikeln också.

/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Borde skolledningen lyssna mer på eleverna?
Tack för din röst!
Artikeln kommer att lagras på Nyheter24.se, i en artikeldatabas eller motsvarande.