Cornelia Smrecki kritiserar skolans nuvarande betygssystem.
1 av 3
Cornelia Smrecki kritiserar skolans nuvarande betygssystem. - Foto: Privat/TT
"Jag kan säga er, jag har då fan F i matematik men så jävla efterbliven är jag inte".
2 av 3
"Jag kan säga er, jag har då fan F i matematik men så jävla efterbliven är jag inte". - Foto: TT
Cornelia Smrecki.
3 av 3
Cornelia Smrecki. - Foto: Privat

Det sjuka betygssystemet gör oss elever deprimerade

Debattören: Det känns som Skolverket lägger ner en stor vikt på våra svagheter och bortser alla stora möjligheter vi faktiskt visar.


Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.
Om skribenten

Cornelia Smrecki bor i Västerås och är 18 år gammal.

Hon går andra året på Carlforsska gymnasium & studerar till undersköterska.

Sedan nya betygssystemet kom till år 2011, har det konstigt nog ökat depressioner, ångestsjukdomar, missbruk och panikattacker bland unga.

Ökningen motsvarande för kvinnor 10 procent och 7 procent av dem är män som fått psykisk ohälsa.

Detta ligger i åldersgrupperna 16-24 års ålder.

Vid 16 års ålder börjar man sitt första år på gymnasiet, allt blir seriösare och hårdare för man känner att det är nu det gäller. Man har pressen hemifrån, från lärare, kompisar och slutligen hamnar all press hos dig själv.

Varför ökar då den psykiska ohälsan bland ungdomar?

Jag anser att allt ska vara så himla långsint idag. Med långsint menar jag att det är så många delar som måste uppfyllas för att det ska bli ett ”bra jobb”.

Och ett bra jobb hjälper då fan inte.

Betygskriterierna är utformade så att min svagaste förmåga till prestation är tydligt vägledande för hela betyget, sen att det räknas i varje kursbetyg under gymnasieåren i vårt slutbetyg.

Det jag inte förstår är om mitt slutbetyg A, A, A, A, C, då blir ett B eller C.

Hur fan då? Jag har fler A i procent och ett C som motsvarar 16,6 i procent medan alla mina A motsvarar 83,4 procent mer?

Så hur har ni tänkt?

Jag kan säga er, jag har då fan F i matematik men så jävla efterbliven är jag inte.

Det känns som Skolverket lägger ner en stor vikt på våra svagheter och bortser alla stora möjligheter vi faktiskt visar, varför inte se våra styrkor och låta oss ta nytta och utveckla våra styrkor?

I stället är det en stor nackdel och en väldigt stor begåvningsnivå som är helt ojämn, eller om jag råkar vara sjuk en vecka och har otur och då kan det vara kört.

Varför har ni inte gjort detta på ett balanserande sätt? Inte så konstigt att mer ungdomar får psykisk ohälsa idag när det är en sådan ojämn nivå.

Kravet är att ligga på 100 procent varje dag, är det ens mänskligt? Nej, vi kan inte ligga på 100 procent varje dag, vi har ett liv utanför skolan också.

Ni förväntar er att jag ska komma till skolan med feber och kunna ge 100 procent. Jag får inte ge 99 tydligen, för en procent överväldigar ju över allt annat?

Så hur fan har regeringen tänkt? Eller vem fan du nu/ni är.

Cornelia Smrecki

---

Vill du läsa fler debatter om betyg och skolpolitik? Läs den här artikeln.

/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Ställer skolan för höga krav?
Tack för din röst!
Artikeln kommer att lagras på Nyheter24.se, i en artikeldatabas eller motsvarande.