Måndag 27 Sep
Stockholm

Varför är det okej att vara rasist mot asiater?

Debattören Gursimer Singh skriver om rasismen som asiater får uppleva i Sverige.

Kommentera (147)
Kopiera länk
Dela
Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.
Läs mer
Om skribenten

Gursimer Singh är politiskt aktiv inom Socialdemokraterna i Skärholmen, ordförande för Sveriges Unga Dharmis och Ashavaner, samt politisk aktivist i kvinno- och barnfrågor.

Jag växte upp och gick i en skola i en förort, men jag var alltid den som stack ut. Eftersom att jag själv är sikh och har bakgrund i Punjab som ligger södra Asien. Vad som är signifikant för oss sikher är att vi har långt hår och lindar det med en turban.

Småpojkar kan ha en knut på huvudet tillsammans med ett bandanaliknande plagg, som kallas för patka. Men för mina klasskompisar i lågstadiet kunde det vara kul att jag hade en knut på huvudet.

Mina vänner kunde skämta och säga att jag har en bulle på huvudet, eller så kunde jag bli retad för mitt religiösa utseende av andra barn i samma ålder. När jag blev lite äldre kunde en del vänner skämta och prata låtsas-”indiska” med en accent som på ett sätt som Simpsons-karaktären Apu talar i serien.

En del kunde säga att jag luktar curry eller fråga varför jag inte bär en prick i pannan. Klasskompisarna försökte alltid förminska mig och min religion.

Under hela min tid i grundskolan blev jag och många sydasiater kallade för ”gandhi” för man refererade till mahatma gandhi. För mig var det där som att säga N-ordet, och det är det även idag. När jag blev äldre och kom upp i tonåren började jag få lite skägg. Då började de grövre kommentarerna komma upp, jag blev till exempel kallad för taliban eller terrorist. Men det ingen visste, var att det var ren och skär rasism.

För många asiater i samhället börjar rasismen i skolorna, men skolorna har ingen handlingsplan för hur man motarbetar rasismen mot asiater. Man vet inte ens hur man ska upptäcka det och förhindra det, för det finns även många lärare som utövar rasism mot asiater.

Men tittar vi på den rasism som många asiater får uppleva dagligen i vårt svenska samhälle, så är frågan hur är den uppbyggd? Vi har inga fobier mot asiater, eftersom att man inte är rädd för asiater. Men vi tycker att asiater ser lustiga ut, så då är det helt fritt fram att skämta.

Nyligen hade en Coop-butik hade delat ut veckans skämt på sina kvitton, och att man hade skrivit om ett skämt om kineser. Var det verkligen roligt? Allvarligt Coop?

Varför inte prata något låtsasasiatiskt språk, för asiater tar ju tydligen inte illa upp? Varför inte hypersexualisera asiatiska kvinnor, de tar inte heller illa upp? Vi kan väl dansa lite bollywood och exotifiera hela den indiska kulturen? Låt oss ha varsin gulinghatt, för gulingarna tar ju inte illa upp? Jag är så himla trött på att ingen j-vel vågar prata om rasismen mot asiater. Även i den politiska sfären är det helt knäpptyst.

När jag senare började bli aktiv inom vänsterrörelsen, upptäckte jag hur lite vänsterrörelsen visste om utsattheten som många asiater upplever. Den vänsterfeministiskt orienterade antirasistiska rörelsen koncentrerar enbart på rasism som islamofobi, antisemitism, antiromani (antiziganism) och afrofobi.

Med all respekt för att vänstern kämpar mot rasismen och dessa fobier, men vänstern har ju totalt glömt bort oss asiater. Själv har ju blivit utsatt för rasism ett flertal gånger av till exempel SSU:are.

Inte minst blir jag förvånad hur dåligt kunskaperna är bland en hel del vänstermänniskor om hur asiater utsätts för rasism. Inom den yngre vänstergenerationen är man måna om att prata om rasism från den vite mannen, men ska jag vara ärlig så har jag och många asiater blivit utsatta för rasism av icke-vita så väl som vita. De gånger jag blivit kallad för Gandhi eller taliban så är det från icke-vitas munnar.

Under min politiska karriär i SUDA, en organisation som försöker bekämpa och upplysa rasism mot asiater och de med en asiatisk religion, så myntade vi två begrepp. Den ena asiaridiculum som betyder förlöjligande syner mot asiater, och den andra dharmaridiculum som betyder förlöjligande syner mot människor med en asiatisk religion.

Jag hoppas att vi tillsammans kan upplysa om dessa två samlingsbegrepp och bekämpa rasismen mot asiater.

Gursimer Singh

Håller du med?
Tack för din röst!
Kommentera (147)
Kopiera länk
Dela