Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Lärararna hatar sitt jobb, eleverna mår dåligt – slopa dagens skola

- 07/10/2016, 13:37
Jesper Isaksson skriver om skolan.
1 av 3

Jesper Isaksson skriver om skolan.

Privat/TT

Jesper Isaksson.
2 av 3

Jesper Isaksson.

Privat

"Vi måste rannsaka oss".
3 av 3

"Vi måste rannsaka oss".

TT NYHETSBYRÅN

Debattören: Vi måste rannsaka oss. Nu, direkt, det finns inget sen, vi kan inte vänta tills allt är över.

Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.

Aldrig förr har det varit så kaos i skolan som det är i dag. Nästan var tredje elev känner sig okoncentrerad, varannan elev känner sig omotiverad och en av fyra mellan 16 och 18 år lider av psykisk ohälsa. I Sverige är till och med en av tio i så dåligt skick att de inte ens tar sig till skolan.

Att skolsverige krisar efter alla de här tråkiga siffrorna är inte så konstigt. Under nästan ett decenium har kidsens missnöjdhet ökat och bara under de fem senaste åren har det exploderat. Kan ni gissa vad psykisk ohälsa kostar samhället då? 5 miljarder? 10 miljarder? Nja, nästan, kicka på en 60 miljarder bara.

Det är lätt att drunkna i den hetsiga skoldebatten och det märkte jag när jag sökte information inför det här artikeln.

Jag lyckades bland annat komma in på olika kommentatorsfält där anonyma lärare som Mårten, Bertil, Eva och Jörgen häftigt diskuterade hur man ska göra skolan bättre: "Föroterna är problemet och medierna måste börja skriva sanningen!" , "Ta in mindre invandrare" , "Ha röttäggen i en skola och de motiverade i en" , "Hårdare skolor med strängare lärare!" och "Inför barnaga igen så vi får tillbaka skoldisciplinen".

Det här är onekligen ett bevis på att Sverige i dag har världens bästa historiaundervisning. Jag menar både lärarnana och diskussionerna är historiska.

Lärare som hatar sig själva och sina jobb, lärare som är diagnotiserade med rabbies, kaffeandedräkt, tiopoängs härskartekniker och typisk farfars-aura kanske ändå är den bästa lösningen för den framtida svenska skolan? Men vad vet jag.

Begreppet skola betyder nuförtiden politiska åsikter och traditionsenlig undervisning. Där använder man samma skolmodell till alla varest vissa elever självklart hamnar lite på efterkälken.

Man fokuserar på logisk-mattematisk och språklig intelligens som enbart ger ett mått på ens kortidsminne och logik. Men som inte alls säger något om en persons kreativa fantasti, ledarskapsförmåga, sociala sensibilitet, kommuniktatiosförmåga, konstnärliga förmåga, musikaliska förmåga eller praktiska förmåga.

Det finns alltså totalt sju intelligenser där skolan enbart fokuserar på två. Klart det blir kaos om elever endast testas på saker som de är sämre på, klart de blir omotiverade, klart de mår sämre, klart skolan blir tråkig och klart som fan att de utvecklar ett kasst självförtroende.

Varför anpassas inte skolan mer efter vad eleverna behöver? Och varför begränsar man ungdomars potential genom att använda fossila arbetssätt från stenåldern?

Vi måste rannsaka oss. Nu, direkt, det finns inget sen, vi kan inte vänta tills allt är över. Det kräver intelligens och handlande från alla parter, om inte kommer framtidens skola bli mer än oskön.

Jesper Isaksson