Telenor höjde priset på Mattias abonnemang med 150 % – läs hans öppna brev till företaget

- 30/10/2016, 15:31 -
1 av 4

TT/Privat

2 av 4

Bertil Ericson/TT

3 av 4

TT NYHETSBYRÅN

4 av 4

Privat

Pappan: "Får ni som mobiloperatör verkligen ändra villkoren precis hur ni vill? Får ni verkligen höja priset med 150 procent?"

Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.

(Telenor har svarat på den här debattartikeln. Svaret kan du läsa här)

Hej Telenor,

Vi har i ett antal år haft två barnabonnemang och för dessa har vi betalat 79 kronor i månaden per abonnemang. För dessa 79 kronorna har barnen kunnat ringa och skicka SMS, men det har också ingått fri surf.

Vi har varit nöjda med det, och har därför valt att behålla abonnemangen. I stället för att förlänga har vi köpt nya mobiler kontant när det har behövts.

Som de flesta föräldrar vet ringer barn och ungdomar inte speciellt mycket nu för tiden, men de surfar desto mer, så det gamla abonnemanget har passat oss perfekt.

Nu vill ni, Telenor, "förnya" mina barns abonnemang med motiveringen att det nya abonnemanget är mer "modernt" och mer "surfvänligt".

Förnyandet är dessutom tvunget, så vi har alltså inte valet att ha kvar de abonnemang vi skrev under på att ha för några år sedan.

Som ni ju vet själva är det nya och "moderna" abonnemanget mycket dyrare (199 kronor i månaden) än det vi betalar för i dag, och i stället för att ha fri surf begränsas den till 24 gigabyte per månad.

Det kanske är jag som dum, men jag förstår inte riktigt hur det kan vara "modernt" att höja priset på våra abonnemang med 150 procent mot vår vilja.

Jag förstår heller inte hur det är mer "surfvänligt" att till råga på allt begränsa hur mycket mina barn får surfa varje månad.

Jag skulle vilja avsluta med en fråga till er Telenor: får ni som mobiloperatör verkligen ändra abonnemangsvillkoren precis hur ni vill? Får ni verkligen höja abonnemangspriset med 150 procent?

För mig låter det som ocker, och jag vill faktiskt inte vara kund hos ett företag som sysslar med sådant.

Mattias Gustafsson,
Förälder

(Telenor har svarat på den här debattartikeln. Svaret kan du läsa här)

Är det okej av Telenor att göra så här?