Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!
9384
reaktioner idag

Al-Baghdady: Vi måste sluta blunda för islams mörka sida

Debattören: Den islamiska paradoxen är att islam kallar för fred och försoning, och samtidigt uppmanar till våld och terror mot alla oliktänkande

Bassam Al-Baghdady skriver om islams två sidor.

Bassam Al-Baghdady.

IS.

Terrorn har flera ansikten men ett och samma mål att döda så många som möjligt. En lastbil kör in i en folkmassa, ett bombbälte eller ett automatvapen töms på oskyldiga nyårsfirarare. Det har skett så många gånger nu att jag börjat märka ett mönster, inte i själva attentaten, utan i hur vi reagerar på dem.

Efter varje terrordåd delas världen till två falanger. Den första hävdar bestämt att detta inte har något med islam att göra, medan den andra påpekar att dådet är en del av islams heliga krig. Båda falangerna använder sig av koranverser och islamisk tradition som tydligt stödjer sina påståenden.

Frågan idag är så polariserad att om du inte håller med en av dessa två falanger stämplas du antingen som islamofob eller nyttig idiot. Det är få som törs, om någon, att ge en saklig åsikt i frågan. Är det verkligen så att alla dessa terrordåd och alla terrororganisationer som Al-Qaida, islamiska staten och Hamas inte har något med islam att göra?

Det behövs ha någon uppfattning om islamisk historia för att besvara frågan. Islam föddes år 610 när Muhammed började ägna sig åt sina religiösa funderingar och drog sig undan för folk till en liten grotta i berget. Han började få syner och höra röster som tolkades enligt det rådande tänkesättet då att han hade kontakt med en ängel. Där började Koranen förmedlas till Muhammed ända fram till hans död år 632.

Hur verserna formades och vad var det som förmedlades påverkades ständigt av aktuella händelser eller kriser som Muhammed genomgick. Under islams första tolv år i Mecka försökte Muhammed övertala sin mäktiga klan Qureish om islam. Det speglades tydligt i de koranverserna som hör till den perioden. De var i allra högsta grad milda, förmanar till försoning och fördömer våld. All detta i ett poetiskt rimmande språk.

När Muhammad misslyckades övertala sin släkt valde han att fly till staden Yathrib med sina anhängare som bestod av en liten skara fattiga och kastlösa. Yathrib var en politisk och ekonomisk rival till Mecka. Denna emigration kom till att bli början på den islamiska kalendern som vi känner till idag.

Antalet anhängare ökade stadigt efter emigrationen till Yethrib. I takt med det ökade islams politiska och militära makt. Det i sin tur speglades tydligt i koranverserna under denna period. Svårt att missa den mer krävande, försoningslösa och stridslystna tonen som dök upp först i Medina-verserna. Den milda tonen som vi lärde känna i Mecka var nu ett minne blott.

Samtidigt, profetens attityd till sina kritiker och rivaler färgades alltmer rött. Hur kom det sig att det blev så? En fråga som historiker får ta ställning till. Här redovisar jag den historiska utvecklingen som islam genomgick och som ledde till den komplexa religionen vi känner till idag.

Med de grundläggande kunskaperna om islam förstår vi att islam har två sidor som ett silvermynt. En sida kallar för fred och försoning från den tiden när Muhammed var svag i Mecka. Den andra sidan uppmanar till heligt krig och total makt när Muhammed blev starkare i Medina. Detta leder oss rakt in på den islamiska paradoxen.

Den islamiska paradoxen är att islam kallar för fred och försoning, och samtidigt uppmanar till våld och terror mot alla oliktänkande. Att hävda att Mecka-islam är mer legitim än Medina-islam existerar inte då vi har att göra med en och samma bok, koranen, som innehåller de båda ståndpunkterna parallellt sida upp och sida ner. Paradoxen bevisar också att det är falskt att hävda att islam uppmanar enbart för fred eller uteslutande för terror.

Jag kan förstå när islamister talar i kluvna tungor. De har ett tydligt politiskt syfte med att marknadsföra Mecka-islam i TV-rutan samtidigt förorda Medina-islam när de behöver skicka unga för att kriga med IS. Men det som jag inte förstår är att de som borde veta bättre, bland andra våra politiker, med gott samvete hävdar enbart den ena sidan av myntet. Kan det vara okunskap, rädsla eller värderar dessa politiker sin egen ära högre än det priset som oskyldiga får betala vid varje attentat?

Rädslan att säga fel i frågor som rör islam stänger dessutom dörren för en ärlig debatt i många andra frågor som kanske inte har ens med religion att göra. Vad islam säger eller inte säger om våld är i allra högsta grad en icke-fråga i ett sekulärt samhälle. Däremot, att skydda alla från terror och religiöst förtryck i ett sekulärt samhälle är en plikt som staten är sina medborgare skyldig.

Bassam Al-Baghdady

--

Nyheter24 publicerar ofta debattartiklar om islam. Läs bland annat Omar Makrams artikel Klarar ni inte av islamkritik? Flytta till mitt hemland.

Håller du med?

Mer:

Ex-muslim: Klarar ni inte av islamkritik? Flytta till mitt hemland