Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Det är svårt att vara konservativ muslim och stå för svenska värderingar samtidigt

- 08/02/2017, 08:22 -
Omar Makram skriver om den kognitiva dissonansen i Sverige
1 av 3

Omar Makram skriver om den kognitiva dissonansen i Sverige

TT/Privat

2 av 3

FOTOGRAFERNA HOLMBERG

Omar Makram
3 av 3

Omar Makram

Privat

Omar Makram: "Hur kan man vara för homosexuellas rättigheter samtidigt som skrifterna säger att samkönat sex ska bestraffas med döden?"

Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.

Under min tid i Sverige har jag lärt känna flera muslimer som fått mig uppmärksam på fenomenet kognitiv dissonans hos muslimer i väst. Kognitiv dissonans är den mentala stress eller obehag man kan känna av att ha två eller fler motstridiga idéer, trossatser eller värderingar samtidigt.

Man tror på en sak och dess motsats samtidigt. En del orwellianskt dubbeltänk finns redan inbyggt i Islams heliga skrifter, alltså även om väst inte vore en faktor. I verserna finns lärosatser som tycks oförenliga, om att älska och hata samma grupp människor, föra krig och sträva efter fred samtidigt och liknande.

Den kognitiva dissonansen förstärks och kompliceras ytterligare när muslimska invandrare försöker integrera sig i västerländska samhällen och ta till sig det nya landets värderingar. Den uppstår då islamisk doktrin står i stark kontrast med värderingarna i det västerländska samhälle de i dag lever i.

Ofta upplever de motstridiga tankar och känslor inför kontrasten mellan Islam och värderingarna i det västerländska samhället.

Det tycks mig särskilt märkbart bland muslimer som engagerar sig i vänsterrörelsen eller bland antirasister, på grund av deras välkomnande attityd gentemot invandrare. Ironiskt nog tenderar de här rörelserna samtidigt vara starkt feministiska och hbtq-vänliga.

Här konfronteras vi med dilemman såsom hur man kan kalla sig feminist och samtidigt tro att gud gav mannen tillstånd att slå sin olydiga fru, att en kvinnas vittnesmål är värt hälften av en mans och att Muhammad sa att kvinnor har sämre intellekt och att de utgör den stora majoriteten av helvetets invånare.

Hur kan man vara för homosexuellas rättigheter eller ha homosexuella vänner samtidigt som skrifterna säger att samkönat sex ska bestraffas med döden? Sedan finns naturligtvis alla de livsstilsval man konfronteras med i vardagen. Den måttligt troende killen som tvekar om han ska ta en öl med vännerna på en fest.

Tjejen med hijab som undrar hur ett utomäktenskapligt förhållande med en ickemuslim skulle fungera, plus reaktionerna från hennes familj och bekanta som skulle kunna eskalera till hedersvåld.

Eller den homosexuella muslimen som kämpar med att förena sin sexualitet med sin tro och hur svårt det skulle vara för honom att komma ut till sina bekanta.

Det blir stressigt, förvirrade och frustrerande att försöka hålla sådana motstridiga trosuppfattningar samtidigt. Muslimer som vill bli av med den kognitiva dissonansen har tre olika vägar:

– Den första vägen: Applicera kritiskt tänkande på de heliga skrifterna och förkasta hela den islamska doktrinen såsom oförenlig med grundläggande mänskliga rättigheter. Det här var min personliga slutsats, likt ett växande antal exmuslimer världen runt.

– Den andra vägen: Förkasta de delar av de heliga skrifterna som är oförenliga med grundläggande mänskliga rättigheter och försök hitta en gemensam grund, i synnerhet i synen på kvinnor, homosexuella, avfällingar som lämnat Islam, icke- muslimer och yttrandefrihet.

Här finns dock ett hinder eftersom en majoritet muslimer anser att Koranen bokstavligen är en allsmäktig guds ord och även håller Mohammads ord (sahih hadith) som nästan lika heligt.

Majoriteten muslimer, även om de inte strikt följer islamsk doktrin i sina handlingar, och även om de rent logiskt inse att texterna är oförenliga med ett modernt samhälle, tror samtidigt att texterna är evigt giltiga som Guds sista och slutgiltiga budskap till mänskligheten.

Här finns den avgörande skillnaden mellan hur majoriteten muslimer ser på Islam och hur icke-muslimer ser på den. Västerlänningar som anseratt Koranen och haditherna är dammiga gamla böcker författade av män i förhistorisk tid underskattar grovt länken mellan skrifterna och Islam. För muslimer är texterna den eviga, bokstavliga, gudomliga sanningen. Så för att den andra vägen ska vara möjlig behöver muslimer ändra sitt perspektiv på skrifterna till något mer flexibelt.

– Den tredje vägen: Förkasta principen om mänskliga rättigheter och välj religiös fundamentalism. Detta leder till isolering och parallella samhällen vilket i sin tur skapar fattigdom och brottslighet. Jag, som själv är invandringsförespråkare, önskar inget hellre än att se integrationsprojektet lyckas, så jag uppmanar alla muslimska invandrare att omfamna de demokratiska, sekulära värderingarna i det samhälle vi nu lever i.

Vidare tror jag att liberaler, vänstern och antirasister behöver bidra till integrationen inte bara genom att kämpa mot invandringsmotstånd, rasism och xenofobi utan också genom att berätta för nyanlända muslimer om det sekulära samhället och förespråka sekulära värden.

Många av dem är säkerligen mottagliga för detta. Invandringsförespråkarna får inte, utifrån en missriktad känsla av respekt eller rädsla för att konfrontera eller kränka, missa chansen att diskutera värderingar som är helt avgörande för vårt samhälle, såsom jämlikhet mellan könen och homosexuellas rättigheter.

Om vi lyckas med detta så bidrar vi till att integrationsprojektet lyckas och därmed också invandringen, och samtidigt hindra extremhögerns uppgång.

Omar Makram
(Översatt från engelska av Magnus Timmerby)