Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Linn, 20: Var smart på gymmet – annars är det ingen idé att du tränar

Linn Matsson tycker att träningstrenden gått till överdrift
1 av 3

Linn Matsson tycker att träningstrenden gått till överdrift

Privat/PIXABAY

2 av 3

PIXABAY

Linn Mattsson
3 av 3

Linn Mattsson

Privat

Debatt | 25/04/2017 09:30

Linn Mattsson: "Att träna fem, sex, sju, åtta pass i veckan på rutin utan att veta varför är varken speciellt smart eller hälsosamt."

Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.

Flertalet trender har uppstått i träningsvärlden och tusentals människor hänger på gymmet och lyfter vikter varje dag, springer långdistans och intervaller, tränar plyo och core strenght. På grund av det stora utbudet av träning är det enkelt att bara följa med strömmen, men det är inte alltid lämpligt eller ändamålsenligt – utvärdera ditt träningsschema idag!

För det första, att träna för hälsans skull är självklart en giltig anledning. Frågan är bara hur många som faktiskt enbart gör det i hälsosyfte och för att motion och aktivitet är bra ur ett salutogent perspektiv. Det handlar ofta om oklara och omfattande begrepp som att gå ner i vikt, bli stark, förbättra konditionen.

Det innebär dock inte att en trend på något sätt alltid är rätt att följa eller att det löpsedlar och coacher förespråkar leder till god hälsa. Det som ofta glöms bort är effekterna av träning och att hälsa är ett mycket mer omfattande begrepp än träning. Vilken paradox – att kanske bli hälsosam med mindre träning.

Konceptet kring att träning är bra för hälsan är visserligen bra, men faktum är att tankar kring träning har någonstans i trenddjungeln blivit fundamentalt fel. Att träna fem, sex, sju, åtta pass i veckan på rutin utan att veta varför och utan att förstå de fysiologiska parametrarna är varken speciellt smart eller hälsosamt.

Ur ett större perspektiv blir det också en fråga kring en hållbar livsstil. Cardio är lika med fettförbränning och styrketräning är lika med att få större muskler, eller hur? Men konditionsträning handlar också om att stärka hjärtmuskeln, att öka syreupptagningsförmågan i kroppen och bilda nya mitokondrier (cellernas energisystem).

Styrketräning handlar om att rekrytera fler muskelenheter som kan ta till vara på den nyvunna styrkan i kroppen så du orkar lyfta tyngre eller göra fler repetitioner än tidigare. Komponenterna i träningen, till exempel mängd, tempo, övningar, typ av belastning, skiljer sig beroende på vad målet med träningspasset är. Målet med träningen är det som man ska utgå ifrån.

Människor löptränar för att klara av ett lopp, hoppar hopprep och tränar slag för att förbättra boxningstekniken inför kommande tävling i ringen, lyfter 1 RM för att vinna styrketävlingen, stärker vristerna för dansträning och tränar plyometriskt (alltså explosivt) för ökad snabbhet och så vidare.

Dessa oväntade sidoeffekter! För visst är styrkan och konditionsnivån och förmåga till koordination sekundära när kroppens utseende är det viktigaste. Trots att denna träningslära nog egentligen är välkänt bland så kallade gymjunkies och hobbymotionärer är det lätt att fastna i träningsvanor och ideal förespråkade av medier.

Fördelarna med träning är å ena sidan stora, men träningsbeteendet har blivit ett sätt att ta kontroll över dagen, kroppen och livet. Det ökar självkontrollen (och självkritiken), det är energigivande (och energitagande) och är tecken på disciplin (och vid odisciplinerade beteende också straffbart).

Men med frekvent närvaro på gruppass och samla timmar i gymmet eller (inte) samla kalorier på löpbandet blir utebliven träning som ett misslyckande varje vecka om man inte når upp till att träna de dagar man bestämt.

Konsekvenserna är ett icke-hållbart förhållningssätt till sig själv. Trender är övergående – var smartare och se träningsschemat som ett långtidsupplägg över livet.

Sammanfattningsvis: granska träningsschemat, vad som tränas och om det är relevant för de eventuella mål som finns eller det generella hälsotillståndet (som faktiskt inte är ett mål i sig).

Linn Mattsson

Håller du med?