1 av 4
- Foto: Privat/Privat/TT
2 av 4
- Foto: Privat
3 av 4
- Foto: Privat
4 av 4
- Foto: Lars Pehrson/SvD/TT

Lärare måste få göra sitt jobb utan att bli hotade av elever

Moderat skolungdom: "Lärare har nu en svårare och alltmer oklar ställning i klassrummet".


Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.

Idag ser vi alla hur den svenska skolan ligger i förfall, lärare som inte når ut till de elever som lyssnar under lektionstid och en nästan obefintlig arbetsro. Lärare tvingas spendera all tid åt att handskas med stökiga elever, samtidigt som de andra blir lämnade utan kunskap.

För att handskas med de problem som den svenska skolan idag står inför är det viktigt att vi stärker lärarnas befogenheter och tillåter dem att ta större kontroll över klassrummet och därmed se till att undervisningen når ut till alla.

Läraren kommer in till klassrummet och ska precis inleda dagens första lektion, hälften av eleverna sitter utan sina läroböcker och pratar högljutt med varandra. Läraren försöker återfå kontrollen av klassrummet men tvingas sen spendera över hälften av lektionen med att prata med bråkstakarna.

När läraren slutligen återfått någon form av kontroll har denne ändå ett stort antal elever som inte fokuserar och tvingas slutligen avsluta lektionen med att bara gått igenom en bråkdel av vad som var planerat för lektionen.

De riktiga förlorarna är eleverna som kommit till lektionen redo att lära sig något nytt, men som tvingats falla offer för andras ovilja att ta till sig det som läraren lär ut. Ett stärkande av lärarens befogenheter hade sett till så att situationen i klassrummet hade blivit bättre för alla, både elever som är fokuserade och elever som inte är fokuserade.

Det ligger i allas intresse att kunskapen som läraren lär ut bör nå till alla elever i klassrummet. Läraren ska inte behöva lägga fokus på bråkiga elever utan man bör istället se till att lärarna kan få kontroll över klassrummet ifall situationen kräver det.

Elever som hotar med anmälningar mot läraren ska inte utgöra ett hinder för läraren att återigen få kontroll över undervisningen, men ändå är det så i dagens skola.

Lärare har numera en betydligt svårare och alltmer oklar ställning i klassrummet, det är därför viktigt att vi stärker denna så att vi kan få upp betygen, se till att eleverna går ut med mer kunskap och låta läraren lära ut.

Vissa kanske tycker att detta bara skulle leda till att lärare missbrukar den makten de får och går ut över eleverna, och visst det finns både bra och mindre bra lärare i den svenska skolan. Men det finns inget som betyder att lärare kommer missbruka den makt som de egentligen ska ha och tidigare har haft.

Bara för att lärarnas status i klassrummet har försämrats över åren, betyder inte det att den måste förbli dålig. Ifall vi stärker lärarnas ställning ger vi samtidigt eleverna bättre förutsättningar för framtiden.

Vi får alltså en alltmer effektiv utbildning som lämnar eleverna med bättre kunskap och förståelse för framtiden och lärarna får bättre kontroll över klassrummen.

Med en skola med fallande resultat och allt färre godkända elever är det dags att vi effektiviserar skolgången och ger lärarna de verktyg de behöver. Vi måste utöka lärarnas befogenheter så att de har möjligheten att avvisa stökiga elever för att förhindra att alla andra faller offer.

Lärare ska inte tvingas bli hotade med anmälningar så fort de försöker få lite ordning och reda i klassrummet. Det är dags att lärare får vara lärare.

Zagros Hama,
Styrelseledamot MSU Göteborg

Kristoffer Schill,
Styrelseledamot MSU Göteborg

/
MSU
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Håller du med?
Tack för din röst!
Artikeln kommer att lagras på Nyheter24.se, i en artikeldatabas eller motsvarande.