Trenden med mixade barn är väldigt problematisk – här är varför

- 14/06/2017, 14:51 -
Collins Luther Zola​ skriver om den problematiska synen på "mixade" barn.
1 av 3

Collins Luther Zola​ skriver om den problematiska synen på "mixade" barn.

Pixabay/Privat

2 av 3

Pixabay

Collins Luther Zola​
3 av 3

Collins Luther Zola​

Privat

Collins Luther Zola​: "Något som var så förbjudet förr i tiden är helt plötsligt det finaste som finns".

Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.

Kommentarersom dessa har jag fått höra sedan tonåren. 

Dessa typer avkommentarer har kommit från vita kvinnor i olika åldrar i Sverige:

"Blandraser är det finaste jag vet".

"Mixbarn är så jävla fina!".

"När jag var liten ville jag alltid vara mixad".

"Tänk om vi skulle få barn, då hade de haft jättefina lockar".

"Tänk en mixunge med gröna ögon. Åh gud!".

"Collins, om jag blir 30 plus och är singel utan barn så kommer jag åka till Köpenhamn och inseminera mig själv med en svart mans spermier".

(Många har dessutom tyvärr använt m-ordet istället för mixad/mixed. M-ordet kommer inte skrivas ut i denna text även om det använts i vissa av fallen som beskrivs. Detta då det inte är ordet i sig som är relevant för textinnehållet, m-ordet är en egen debatt, som det bland annat går att läsa om här.)

Dettaär typer av kommentarer jag hört ifrån framförallt svarta män iSverige:

"Akta dig för vita kvinnor här i Stockholm, de vill bara ha dina mixungar och dra". 

"De är desperata efter mixade bebisar, det är så jävla inne".

"Ni svarta män är inne nu, mannen tänk dig en sån liten mixunge".

"Mannen, vet du hur många svarta män jag känner som har blivit babytrapped från vita kvinnor?".

"Ey, jag hoppas du använder kondom ifall du ligger med de här vita brudarna i Stockholm. Jag har en svart broder som var ute på Östermalm en kväll och härjade och tog med en svensk brud hem och låg med henne, några månader senare blev hon gravid. Han ville inte behålla men hon hade bestämt sig och så blev det. Sex år har gått och han har inte ett hårstrå kvar på huvudet längre."

Dettaär kommentarer och historier berättade av mixade personer i minnärhet som jag känner väldigt bra:

"Alltså, jag vet ju att både vita och svarta män vill vara med mig för jag är mixad liksom".

"Jag var med en svart kille som jag dejtade en gång och när vi låg i sängen och myste så sa han: Om vi hade fått barn så hade de inte varit så mörka".

"Typ alla mixbarn har föräldrar som inte lever ihop".

"När jag var liten så blev man ju kallad både det ena och det andra, det var inte förrän i vuxen ålder man förstod att vissa saker som ens mormor sa eller kallade en egentligen var fel".

"Det är så tragiskt Collins, min unges morfar är kardiolog, men massa människor som träffar honom har alltid mage och fråga mig ifall han skall bli rappare eller dansare".

Dettaär kommentarer jag har fått höra under min uppväxt av släkt ochmänniskor som är från samma land som mig och släktingar som ejbor i Europa:

"Akta dig för mixade tjejer från Västindien, de håller på mycket med häxeri".

"Mixade kvinnor och män har ett sånt jävla översitteri som de fått från vita människor".

"Mixade människor tycker att de är bättre än alla andra svarta".

"Det var en mixad tjej som kom fram till mig och särbehandlade mig för att hon trodde jag var mixad när jag har ursprung från Östafrika".

"Akta dig för vita kvinnor Collins, de vill bara ha dina mixade barn, sen kommer hon springa snabbt därifrån. Du skulle aldrig vinna en vårdnadstvist som svart man i Sverige även om du skulle ha rätt i sak".

Jagvill utifrån en mans perspektiv med rötter från den afrikanskakontinenten berätta om det problematiska i allt ni läst ovan.

Idagkallar många människor sig världsmedborgare, vi lever i ettotroligt internationellt samhälle på många olika sätt. Människanföds, växer upp och förökar sig. Generation efter generation ochsamhällen utvecklas.

Förri tiden var det väldigt förbjudet med blandäktenskap i väst,givetvis utvecklas allting i samhället åt olika riktningar. 

IStockholm ser man idag många mixade relationer, oftast mellan ensvart man och en vit kvinna. Det har också blivit allt vanligare medmixade relationer mellan olika folkgrupper i framförallt storstädersom Stockholm, Göteborg och Malmö.

Detsom dock fascinerar mig är fascinationen som många människor haridag kring barn och människor med mixat ursprung. 

Jag tänkerprimärt på de som har mixat ursprung av svarta och vita gener. Förmig är det någon slags obehagskänsla som dyker upp av att något som var så förbjudet förr i tiden, helt plötsligt är "det finaste somfinns”. Jag tänker ofta på hur vi alla som inte är mixade kan,vill och orkar objektifiera något så mycket.

Objektifiering och sexualisering:

Resultatetblir direkt också att vi svarta män blir så otroligtsexualiserade, för någonstans i allt det här behövs våraspermier för att göra saker möjligt. 

Det är liksom som att jag ärdär för att sprida mina spermier och skapa massa bebisar, och föratt du ”eventuellt som vit kvinna” skall få din dröm uppfylld.

Varförförstår inte vi människor när vi reproducerar saker som uppfattassom negativt. Jag kan förstå att smak och preferenser är subjektivtmen det är otroligt problematiskt att rangordna barn som finare änandra barn utan att förstå att det sker en objektifiering. 

Jag kanbli väldigt ledsen när folk ibland inte tänker tillbaka på hursaker var förr och istället ändrar sitt resonemang kring sinauttryck, eller väljer sina uttryck varsamt.

Afrikanskt perspektiv kring mixade barn under slaveriet:

Jagfick berättat för mig någon gång i tonåren av en äldrekongolesisk man att dödande av mixade barn i den svarta kvinnansmage var ett vanligt fenomen. Anledningen var oftast att just mixadebarn var ättlingar till en slavägare och våldtäktsman. 

Ifall maninte valde att döda barnet i magen lät man kvinnan föda barnet ochsen lade man ungen i en korg och ner i floden eller sjön. Detta ärett afrikanskt perspektiv som många människor inte känner till.

Västerländskt perspektiv:

Därvar du som ljusare mörk person positivt särbehandlad istället.Just det fenomenet reproducerar vi människor än idag här i västundermedvetet och många av oss svarta människor gör också detäven om vi känner till den andra sidan av kontexten.

Attitydförändring:

Mixadebarn är inte leksaker, gosedjur och ”det bästa av båda världar”.De är barn med känslor, sinne och intellekt. De skall inteinpräntas att de är bättre än oss svarta och sämre än vita.Mixade barn är resultat av att en svart och en vit bildar ett barnsom är en individ i sitt sammanhang.

Begrepp, språk och definition:

M-ordethärstammar inte ifrån något positivt ochbör heller inte vara något som förändras för att vi vill suddabort en negativ del av en historia. 

M-ordet kommer från ordet mulasom är en korsning mellan häst och åsna. Åsnan i detta sammanhangär dum, och den svarta föräldern definieras utifrån det. Den viteföräldern definieras utifrån hästen som den klokare. 

Så ni somanvänder m-ordet för att definiera er själva, eller andra som gördet för att definiera mixade, bör sluta, för det är problematisktoch egentligen väldigt negativt laddat. 

Uttryck som blandras ärväldigt problematiskt, tänk på att vi har haft ett rasbiologisktinstitut där forskare gjorde skillnad på oss utifrån hur vi sågut och ras används för att definiera djur. 

Vi människor i Sverigesom har svenska som första språk bör förstå att det som betydernågonting inte så laddat på engelska inte alltid klingar så gött påsvenska. 

Ni som har läst så här långt, våga göra enförändring i ditt språk och din syn på saker. Våga googla, lånaen bok på närmsta biblioteket för att läsa på lite och inte helatiden följa massa konstiga trender.

(Texten är hämtad från www.afrope.se)

Collins Luther Zola