Isabella Jedler tycker att influencers ska kräva mer betalt för jobbet de gör.
1 av 4
Isabella Jedler tycker att influencers ska kräva mer betalt för jobbet de gör. - Foto: Privat/TT/TT
2 av 4
- Foto: TT NYHETSBYRÅN
3 av 4
- Foto: Anders Wiklund/TT
Isabella Jedler
4 av 4
Isabella Jedler - Foto: Privat

Jag tänker inte jobba för en hårspray – influencers ska ha betalt!

Isabella Jedler: "Är det rimligt att ge en hårspray som betalning till någon, som jag själv,​ som når ut till 67 400+ följare?"


Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.
Om skribenten

Läs Isabella Jedlers blogg och följ henne på Instagram.

"Eftersom att vi är ett så pass nystartat bolag har vi ingen budget för marknadsföringen, men hoppas du vill marknadsföra ändå". 

Eller, "Eftersom att vi är så nystartade så har vi inte någon budget för marknadsföring, men hoppas att ni vill jobba ut vårt brand gratis ändå mot att era influencers får en hårspray från oss".

Come on! Varken vi eller våra influencers jobbar för hårspray. Dags att budgetera om, hörru ni.

Med influencer marketing får man alltså i deras fantasi:

  • En modell.
  • En fotograf.
  • En creative director.
  • Ett varumärke.
  • En editor.
  • En copywriter.
  • En förmedlare.
  • En makeup artist.
  • Stylist.

För en hårspray. WOW! 

Tack kära ni för att ni ändå tycker att min tid och mitt varumärke samt inventarier är värd en hårspray från er. Känner verkligen att ni ser ett värde i oss influencers. 

Nej, ni verkar helt enkelt faktiskt inte se vårt värde, så då kan ju jag tacka nej och så kan ni nå er framgång utan oss influencers? Toppen. Tack. Då är vi överens.

Intressant hur man startar ett bolag som är beroende av marknadsföring, men som tydligen inte ens budgeterat in marknadsföring som en kostnad, haha. Jävligt intressant.

Fortfarande rimligt att ge en hårspray som betalning till någon, som jag själv, som når ut till 67 400+ följare? Kan fortsätta forever.

Metro tar alltså 589 552 kronor för sida nummer 3 i tidningen. Då har du nog antagligen även slängt ner en summa på en make-up artist, creative director, fotograf och hela det där mediateamet också. 

För 24 timmar of fame i Metro. En tidning på bussen som inte jag läser iallafall. Men det måste kännas så jäkla rimligt ändå, att du där var så gammalmodig att du hellre slängde ner en halv mille på en tryckt tidning istället för att betala cirka 1000 influencers som mig.

Istället för att skapa en god relation till, säg 800 stycken som mig, en profil som kommer vara nöjd och stå bakom ditt varumärke helhjärtat, istället för att kissa på oss och ge oss lite stadga i håret. 

Nej nej, fortsätt betala för att få upp din hårspray på en stel produktbild i tidningen. Du personligen brukar ju säkert verkligen bli inspirerad av att köpa den där produkten på sida 3 som du ägnade cirka 0 sekunder åt när du sitter och vill läsa om något helt annat, som typ vad det blir för väder och sånt. Rimligt.

Kanske känns det bättre att lägga ner hela marknadsföringsbudgeten på något som dessutom inte ens är i närheten av lika spårbart som sociala medier, för då kan man ju faktiskt chansa sig till ett utfall. Så kan man sitta där och skryta till sin affärskompis om att man minsann syntes på sida 3.

Metro har dryga 1,2 miljoner läsare, enligt en rapport från 2014 iallafall. Det är alltså en kostnad på cirka 50 öre per läsare som KANSKE ser din annons då. Med den kalkylen bör en tjej som mig alltså skicka en faktura på cirka 34 000 kronor minimum för en bild. 

Då har jag ju liksom inte ens räknat med alla fina siffror kring arbete och det där bakom min bild. Då är det en tidning som är så kallad neutral, något jag som influencer inte är. För jag är en person, en person som varje dag står för något du vill marknadsföra dig med. En våg för dig att rida på. En så kallad branding! 

De som jobbar på Metro går hem från sina jobb. Jag är mitt jobb hela tiden, jag kan inte göra ett enda snedsteg, en cigg i handen och jag blir dömd. Men du vill fortfarande betala pengar till den där tidningen och belöna mig med hårspray. 

Vill poängtera att det inte är så att jag inte tycker att Metro ska ha betalt. Jag anser bara att även influencers bör ha betalt. En form av jämställdhet i branschen typ.

Isabella Jedler

/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Håller du med?
Tack för din röst!
Artikeln kommer att lagras på Nyheter24.se, i en artikeldatabas eller motsvarande.