Paula Dahlberg anser att Doves kritiserade reklamfilm i allra högsta grad är rasistisk.
1 av 2
Paula Dahlberg anser att Doves kritiserade reklamfilm i allra högsta grad är rasistisk. - Foto: Privat/Faksimil YouTube
Paula Dahlberg.
2 av 2
Paula Dahlberg. - Foto: Privat

Jo, Doves reklamfilm är rasistisk – låt mig förklara varför

Paula Dahlberg: "Dove har hamnat i blåsväder efter en rasistisk kampanj på Facebook. Budskapet är tydligt: Den som vill vara vacker skall vara vit."


Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.
Om skribenten

Paula Dahlberg driver Facebook-sidan Vardagsrasismen.

Företaget Dove har hamnat i blåsväder efter en högst rasistisk kampanj på Facebook. I en serie bilder visar Dove hur en svart kvinna blir vit genom att ta av sig en tröja, det vill säga; när tröjan dragits över huvudet på modellen har hon bytts ut till en ljushyad blond modell istället för den mörkhyade med mörkt lockigt hår. 

Budskapet i reklamen är att mörk hud är dålig och ljus hud är bra och att Dove har den perfekta produkten för att göra sin hy ljusare och därmed mer tilltalande. Detta är inte första gången Dove gör en liknande kampanj med samma budskap: Den som vill vara vacker skall vara vit.

Dove brukar försöka profilera sig som ett bolag som tänker på sina konsumenters bästa. De har haft en rad kampanjer om "naturlig" skönhet, eller att kroppar i olika storlekar och åldrar är fina nog att visas upp i reklam. 

Samtidigt återkommer de till det högst tröttsamma budskapet att ljus hy är vackrare än mörk hy. Det är okej att du är gammal, eller tjock, eller kort, bara du är vit samtidigt. Detta är något andra företag också gärna bankar in i vårt undermedvetna mer eller mindre öppet, genom att till exempel i huvudsak använda vita modeller även i länder där vita är en klar minoritet.

Från länder i Sydamerika såsom Brasilien, Colombia och Argentina, eller länder i Afrika som Somalia, Sydafrika och Eritrea, till asiatiska länder såsom Vietnam, Japan och Indien, är den västerländska vita människan idealet för skönhet. 

Detta gestaltas bland annat i blekmedel för huden (liknande de produkter Dove gjorde reklam för, eller till och med mer extrema), skadliga kemikalier för att tvinga lockigt hår att bli rakt, användande av blåa linser för att bruna ögon anses "fult", eller plastikoperationer för att härma västerländska "ansiktsdrag" eller kroppsproportioner (till exempel förlänga benen).

Jag har skrivit om detta med vithetsnormen många gånger på min  Facebooksida i samband med uppmärksammandet av liknande reklamer som den från Dove. Varje gång brukar någon påpeka att detta skulle gå "två vägar". Att vita ju lockar håret, färgar det, försöker bli solbrända och så vidare. 

Men här är grejen: För vita anses det fint, ett tecken på ekonomisk makt, att kunna vara solbränd och "ta hand om sig" genom att till exempel locka håret eller färga det snyggt hos en frisör. Det är en statusmarkör att en har både tiden och pengarna att bry sig om sitt yttre. Samma gäller inte åt andra hållet. 

Vi som är födda bruna, med mörkt hår, eller det som lite fint kallas för "rötter utanför norden", anses inte visa hög klass genom vår hår- eller hudfärg. Tvärtom ses vårt naturliga hår, hudfärg och kroppar som något av lägre klass, något fult och negativt, något vi borde skämmas för eller tygla för att det skall passa in i den vita normen.

Visst, vissa påpekar ibland att de tycker mitt hår är så mycket finare för att det är tjockt och lockigt, men jag får ännu oftare höra att det verkar ovårdat, som om jag inte vet hur en borste ser ut. 

Och visst får jag höra att jag har "tur" som aldrig behöver sola eftersom jag är brun året om, men nej, det väger inte upp hoten från nazister som tycker att en n-jävel skall hålla käften, eller gubbar som blir förbannade på mig på tunnelbanan utan orsak (de få gånger jag ens åker tunnelbana då jag inte bor i Stockholm), eller när folk kallar mig skällsord inför mina barn med hänvisning till min hudfärg.

Paula Dahlberg

/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Anser du att reklamen är rasistisk?
Tack för din röst!
Artikeln kommer att lagras på Nyheter24.se, i en artikeldatabas eller motsvarande.
Senaste nytt

"Jag körde rattfull med ena dottern i bilen"

13 Dec 2022, 11:12

En stark välfärd är det enda som kan rädda svensk psykiatri

10 Sep 2022, 18:41
DEBATT: ​​"Man kan önska att jag var ett undantagsfall. Men jag är vuxen nu och med åren har jag träffat alldeles för många människor med liknande berättelser. Berättelser om en psykiatri som inte fungerar. Det är inte värdigt ett land som Sverige", skriver debattören och socialdemokraten Felicia Torpman.

DEBATT: "Sverige behöver en regering som tar kvinnors hälsa på allvar"

8 Sep 2022, 15:20
"Regeringen pratar gärna om sin feminism, men satsningar på kvinnosjukdomar lyser med sin frånvaro. Sverige behöver en regering som tar kvinnors hälsa på allvar och öronmärker resurser till forskning om kvinnosjukdomar", skriver Elisabeth Svantesson (M) och Matilda Ekeblad (MUF).

Därför går jag, Bränsleupprorets ledare, med i Moderaterna: "Arbetar hårdast"

5 Sep 2022, 15:34
"Redan innan Rysslands invasion av Ukraina hade Sverige världens dyraste diesel. Vi har i år sett bränslepriserna slå nya skyhöga rekord. Det finns ett parti som jag menar gör mest för att motverka detta, som arbetar hårdast för att priset ska sänkas", skriver Bränsleupprorets ledare Peder Blohm Bokenhielm.

Kan vi en gång för alla sluta klaga på skatten?

10 Jun 2022, 15:24
DEBATT. "Du som klagar. Du har säkert ett välbetalt jobb. Kanske betalar du mer i skatt än grannen. Men vet du? Det är inget straff. I grunden är skatter något fint. När det går till rätt saker", skriver debattören Felicia Torpman.

Sophie, 13, sätter ner foten: "Hjälp mig att befria försöksdjuren!"

2 Jun 2022, 09:47
INSÄNDARE: "Tänk att vara detta djur som används för att ta fram hudvård till människan, att lida och leva helt i motsats till sin instinkt", skriver Sophie Piper, 13.