Kall öl bidrar inte till alkoholism – det underlättar för konsumenten

- 20/11/2017, 10:50
undefined
1 av 4

Tobias Andersson (Ungsvenskarna) anser att det finns en del att förbättra med Systembolaget.

Privat/TT/TT

undefined
2 av 4

Systembolaget.

IZABELLE NORDFJELL / Izabelle Nordfjell/TT

Skål!
3 av 4

Skål!

Henrik Holmberg / TT

undefined
4 av 4

Tobias Andersson (Ungsvenskarna).

Privat

Tobias Andersson (Ungsvenskarna): "De som lider av alkoholism bryr sig knappast om huruvida deras Pripps Blå är kyld eller inte."

Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.

Inför Sverigedemokraternas landsdagar nu i veckan har Ungsvenskarna valt att lämna in flertalet motioner för att försöka påverka partiets politik i en riktning som vi tror har utbrett stöd bland unga.

Av naturliga skäl så berör därför en utav de frågorna som vi valt att lyfta det svenska alkoholmonopolet. Som det pragmatiska parti vi är så har vi redan tidigare tagit ställning för viss gårdsförsäljning, med mera. 

Detta för att det dels inte kan påverka alkoholkonsumtionen i någon vidare utsträckning, samt för att stärka småföretagare på landsbygden. Nu vill vi i Ungsvenskarna att partiet går längre.

Givet att man håller fast vid att Systembolaget är den önskvärda återförsäljaren av alkohol i Sverige så finns det fortfarande flertalet saker man kan göra för att förbättra deras konsumtionsvänlighet. 

Det största praktiska problemet som många råkar ut för gällande Systembolaget är deras minst sagt problematiska tider.

Jag talar knappast endast för mig själv när jag konstaterar att ens planering relativt ofta är något bristfällig.

En konsekvens tenderar då vara att man lätt hamnar i en situation där inköp av alkohol blir omöjligt, till exempel en lördagseftermiddag eller om man slutar jobbet sent på fredagen. 

Ett gediget sprit-/vinskåp är absolut ett önskvärt sätt att tackla denna problematik, men så vore även mer konsumentvänliga öppettider på Systembolaget.

För de som hävdar att detta inte är något problem såvida man planerar i tid så öppnar man dock upp för ett annat problem. 

Nämligen att folk alltid har alkohol hemma och som en konsekvens av det konsumerar mer än vad de annars gjort.

En ytterligare förbättring för oss törstiga konsumenter vore att även erbjuda kyld dryck i sitt sortiment. Detta riskerar förvisso att till viss del snedvrida konkurrensen något då man vore begränsad sett till vilka sorter som skulle få plats i kylarna. 

Vi anser dock inte detta vara skäl nog för att försämra kundvänligheten på det sätt man gör i nuläget.

Argument så som att kylda drycker skulle innebära en exponentiellt ökad konsumtion ter sig också något märkliga. 

Det är knappast som så att de som idag tyvärr lider av alkoholism bryr sig om huruvida deras Pripps Blå är kyld eller inte. Förslaget skulle därför primärt förbättra kundupplevelsen och underlätta för vanligt folk i deras vardag.

Förslagen ovan är ett par steg i rätt riktning för Systembolaget och vi hoppas således att Sverigedemokraterna ställer sig på konsumenternas sida och inte byråkraternas när vi sammanträder nu i helgen.

Tobias Andersson,
Nationell talesperson, Ungsvenskarna