Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Miljöpartiet: Dags att ta tillbaka estetiska ämnen i gymnasieskolan!

- 22/02/2018, 11:22
Niclas Malmberg

Niclas Malmberg (MP) menar att Jan Björklunds skolreformer har drabbat allt för många gymnasieelever.

Privat/TT

Niclas Malmberg (MP): "Estetiska ämnen kan hjälpa elever att öva på sin kreativa och kritiska förmåga. Att åtta årskullar drabbades av Björklunds agerande är beklagligt. Låt det inte bli fler!"

Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.

Vilken av Jan Björklunds skolreformer som åsamkade störst skada lär historiker få reda ut. Att plocka bort de estetiska ämnena från alla gymnasieprogram utom det estetiska är en kandidat. 

Den rödgröna regeringen lägger nu en proposition om att från och med höstterminen 2019 återinföra estetiska ämnen på samtliga nationella gymnasieprogram. Ämnet ska omfatta 50 gymnasiepoäng. Dessa tas från gymnasiearbetet, som därmed halveras. 

Frågan är om det finns majoritet i riksdagen för förslaget. Miljöpartiet har ­arbetat för att säkra en ­sådan, och företrädare från tre allianspartier, Moderaterna, Centerpartiet och Liberalerna, har i olika sammanhang sagt sig stå för ett återinförande, och även kritiserat att alliansregeringen plockade bort kursen. 

En kurs i kärnämnet estetisk verksamhet ingick i samtliga nationella gymnasieprogram fram till 2011. Motivet till att plocka bort estetisk verksamhet som ett gymnasiegemensamt ämne var att eleverna skulle ges tid för fördjupning inom karaktärsämnena. Estetiska kurser har i stället erbjudits som individuellt val, med resultat att många elever lämnats vid sidan av. En majoritet av gymnasieungdomarna får idag mindre estetisk ­kunskap i gymnasieskolan än vad som var fallet före 2011.

Att frigöra tid för teoretiska ämnen genom att plocka bort de estetiska ämnena var dessutom en åtgärd som saknade vetenskapligt stöd. Tvärtom ­bidrar de estetiska ämnena till att förbättra inlärningen i andra ämnen. Internationella jämförelser ­visar också att estetiska ämnen har en stark ställning bland de ­länder som toppar utbildningsrankningen.

För att utvecklas behöver man både grundläggande kunskaper och kreativa verktyg. Kreativitet och kunskap går hand i hand, och förstärker varandra. Estetiska ämnen kan hjälpa elever att öva på sin kreativa och kritiska förmåga, samtidigt som det leder till mindre stress och ökat välmående. Att åtta årskullar drabbades av Björklunds agerande är beklagligt. Låt det nu inte bli fler!

Niclas Malmberg,
Riksdagsledamot och kulturpolitik talesperson (MP)