Att beställa hem mat har blivit en vardagslyx för många svenskar, men få känner till vad som egentligen händer bakom kulisserna – eller snarare i dörröppningen.
Två matbud avslöjar vilka småsaker som gör deras jobb mycket svårare och vad de önskar att kunderna visste innan de plingar på dörren.
Matbuden avslöjar: Det gör oss frustrerade
När du beställer mat i en app som Foodora eller Wolt, är du ofta hemma.
Men det många kanske inte tänker på är att budet är helt beroende av tydliga vägbeskrivningar och korrekta uppgifter.
Om lägenhetsnumret saknas eller portkoden inte har uppdaterats kan buden snabbt bli frustrerade – eftersom att det tar mycket längre tid.
Varje minut räknas
Ett av buden som kör moped för Foodora, poängterar att varje minut på en leverans påverkar hans lön.
– Vi får provision per leverans, så det är ju klart, ju snabbare det går, desto bättre, säger han till DN.
En av de största skillnaderna mellan en smidig och stressig leverans är om kunden väntar utanför eller inte.
De föredrar när kunderna är redo och väntar nära dörren, det sparar både tid och underlättar deras arbete, enligt buden.
Och om kunden däremot är svår att nå på telefonen eller inte svarar överhuvudtaget, blir det ännu mer frustrerande.
När man beställer mat bör telefonen vara påslagen, vilket ett av matbuden tycker är lite begärt.
För avslappnad? Det ska du undvika
Har du glömt att klä på dig och öppnar dörren för att hämta din leverans? Då kan det bli jobbigt.
Att klä sig bekvämt hemma är självklart, men matbuden berättar att det blir obekvämt när man öppnar dörren i bara underkläder – man bör åtminstone klä på sig en t-shirt eller byxor.

"Lämna utanför dörren"
Alternativet "kontaktfri leverans" används av ungefär en tredjedel av kunderna. Buden har inga problem med det – så länge instruktionerna är tydliga och det går lätt att hitta platsen där maten ska lämnas, enligt DN.
När budet måste ringa för att hitta rätt och möts av en irriterad kund i dörren – kanske är det absolut värsta bemötandet att få. Att ge ett leende eller tack kan göra stor skillnad på deras arbetsdag.
Dricks är inte vanligt – men uppskattat
I många länder är dricks en självklarhet, men i Sverige är det mindre vanligt. Ett av buden saknar dock den kulturen.
– Här finns ingen riktig drickskultur. I mitt hemland är dricks en självklar del av alla tjänster, och jag önskar att det vore likadant här, säger ett av matbuden till DN.
Dricksfunktionen i apparna har lett till att fler dricksar och de uppmuntrar kunderna att använda den.
Budens önskan till kunderna
Kom ihåg detta när du beställer, det gör jobbet enklare för buden:
- Ge tydliga och fullständiga leveransinstruktioner.
- Ha telefonen påslagen.
- Stå redo när budet ska leverera mat.
- Visa vänlighet och tacksamhet.
- Och ja, dricks uppskattas.