Vem utser årets julklapp varje år?
Sedan år 1988 har HUI Research, som är ägs av Svensk Handel, varje år utsett Årets julklapp. Årets julklapp är en produkt som ska spegla samtiden och som förväntas sälja bra under julhandeln. Vad som blir Årets julklapp baseras på konsumtionstrender, försäljning och vad som anses representera det år vi lever i, enligt Svensk Handel.

Årets julklapp genom åren
Nedan kommer Nyheter24 att gå igenom Årets julklapp genom åren – från 2010 till 2025.
Årets julklapp 2010: Surfplatta
Surfplattan blev Årets julklapp år 2010 när fler började använda mobila enheter i vardagen.
"Den digitala kommunikationen hade blivit en viktig del av många människors vardag. Som symbol för den mobila och uppkopplade trenden var surfplattan Årets Julklapp 2010", stod det då i HUIs motivering.
Årets julklapp 2011: Färdig matkasse
År 2011 var Årets julklapp den färdigpackade matkassen. Under det året hade e-handel och hemleveranser av matvaror ökat.
Årets julklapp 2012: Hörlurar
Hörlurarna blev Årets julklapp 2012. I HUIs motivering stod följande:
"En av förutsättningarna för att kunna ta till sig informationen i den mobila vardagen är att man kan höra den. Med ett par hörlurar har konsumenten möjlighet att nyttja de tjänster som lanserats i form av exempelvis film- och musiktjänster, träningsappar eller ljudböcker".
Årets julklapp 2013: Råsaftcentrifug
Årets julklapp 2013 var råsaftcentrifugen, alltså en slags juicemaskin.

Årets julklapp 2014: Aktivitetsarmband
Aktivitetsarmbandet blev Årets julklapp 2014, exempelvis ett träningsarmband som mäter puls, steg och sömn.
Årets julklapp 2015: Robotdammsugare
År 2015 blev robotdammsugaren Årets julklapp. HUIs motivering var att intresset för hemmet var stort och att fler ville satsa på sina hem. Konsumenterna ville hitta produkter som underlättade i vardagen.

Årets julklapp 2016: VR-glasögon
Årets julklapp 2016 var VR-glasögonen.
"VR-glasögonen visade att vi lever i den digitala tidsåldern med ständigt ny teknik. Samtidigt lever vi i ett upplevelsesamhälle där vi förväntar oss mervärden och förstärkta upplevelser i de flesta situationer", skrev HUI i sin motivering.
Årets julklapp 2017: Elcykel
Elcykeln blev Årets julklapp 2017. Detta med anledning av att svenska konsumenter började tänka klimatmedvetet, och elcykeln gick snabbt från att vara något exklusivt, till något för en bredare målgrupp.
Årets julklapp 2018: Återvunnet plagg
Årets julklapp 2018 var det återvunna plagget, alltså plagg tillverkade i återvunnet material eller fyndade på second hand. De svenska konsumenterna hade även detta året ett ökat intresse för hållbara och klimatsmarta alternativ.
Årets julklapp 2019: Mobillåda
År 2019 blev mobillådan Årets julklapp – en låda där man kan lägga sin mobil när man vill koppla av.
– Svenskarna reflekterar mer och mer över telefonens användningsområde, och försöker nu i allt högre grad justera sitt beteende därefter. Redan idag finns till exempel appar för att reglera sin skärmtid. Mobillådan är ett hjälpmedel under de tider på dagen man vill lägga ifrån sig mobilen för att istället läsa en bok, sova eller umgås med familjen, sa Jonas Arnberg på HUI Research, i motiveringen.
Årets julklapp 2020: Stormkök
Årets julklapp 2020 var stormköket. Detta var en följd av att utomhustrenden ökade under coronakrisen, och fler intresserade sig för den svenska naturen.
"Besöken på vandringsleder och fjälltoppar har slagit nya rekord. Semestern blev till svemester och restaurangmåltider med vin ersattes med stormköksmiddag och termoskaffe", skrev HUI i sin motivering.
Årets julklapp 2021: Evenemangsbiljett
Evenemangsbiljetten blev årets julklapp 2021.
"Under pandemin har det varit omöjligt att dela upplevelser fysiskt med andra människor. Suget efter att besöka teatrar, biografer och fotbollsmatcher har vuxit sig starkt under lång tid, och nu finns äntligen möjligheten att uppleva tillsammans igen. Därför har evenemanget fått ett uppsving", stod det i motiveringen.

Årets julklapp 2022: Hemmastickat plagg
Årets julklapp 2022 var det hemmastickade plagget. HUIs motivering var att stigande inflation och ökade energipriser gjort att vi behövt anpassa oss genom att vidta åtgärder så som att sänka värmen i våra hem, på skolor och arbetsplatser.
"I en tid av kyla och återhållsamhet söker vi oss tillbaka till det trygga och traditionella i julen – det hemstickade plagget behövs därför mer än någonsin", står det i motiveringen.
Årets julklapp 2023: Sällskapsspel
Årets julklapp 2023 var sällskapsspelet.
"De senaste årens oro i världen och det ekonomiska läget får oss att längta efter den tid som var. Vi söker oss till varandra, de små sammanhangen, återupptäcker glädjen genom att förlora oss en stund och koppla bort från världen utanför. Samtidigt växer ny teknik fram och förnyar en klassisk julklapp", står det i motiveringen.

Årets julklapp 2024: Unisexparfym
Årets julklapp 2024 var unisexdoften – en doft som passar alla oavsett kön.
Årets julklapp 2025: Vuxenleksak
I år är Årets julklapp vuxenleksaken. Den har utsetts för att allt fler vuxna använder leksaker som hobby, till exempel byggsatser eller samlarfigurer, och för att den speglar en trend där lek och kreativitet blir en del av vuxnas vardag.
– Leksaksbranschen har haft ett antal tuffa år bakom sig dels på grund av minskat barnafödande, dels för att skärmar och andra aktiviteter konkurrerar om barnens tid. Leksaksbranschen har därför sökt nya målgrupper för en ny typ av produkter. Vi ser nu ett skifte där allt större del av försäljningen i leksakshandeln utgörs av produkter som marknadsförs till vuxna, säger Emma Hernell, vd på HUI Research, i ett uttalande.



.jpg)