Elsparkcyklar i Stockholm
Den regelmässiga snaran dras snart åt runt elsparkcyklarna. - Foto: Gustaf Månsson/TT

Ramaskri efter nya kravet på elsparkcyklar

Elsparkcyklar är ett snabbt, smidigt och prisvärt sätt att ta sig runt i staden. Samtidigt är de ofta inblandade i olyckor, och nu blir reglerna hårdare.


Det är sedan tidigare försäkringskrav på elsparkcyklar som har en toppfart på över 20 km/h och en effekt på över 250 W, då dessa klassas som mopeder.

Enligt ett förslag som nyligen klubbades av riksdagen ska reglerna nu bli strängare för att ge utökat skydd för personer inblandade i olyckor med elsparkcyklar.

Under förra året förolyckades fyra personer och över 3 200 skadades i elsparkcykel-relaterade olyckor enligt Transportstyrelsen.

Snaran dras åt

Från och med den 23 december ska försäkring även krävas på alla elsparkcyklar med en toppfart på över 20 km/h oavsett effekt, samt på de som går i över 14 km/h och väger mer än 25 kg. Reglerna gäller även elcyklar som saknar pedaler.

Det är inte första gången som den regelmässiga snaran dras åt runt elsparkcyklarna.

Sedan september 2022 råder det parkeringsförbud för fordonstypen på trottoarer, gångbanor och cykelbanor, samt körförbud på trottoarer och gångbanor.

Viktiga detaljen på din elsparkcykel kan kosta dig miljoner: "Ett brott"

Uthyrarna påverkas

De nya kraven på försäkring väntas slå mot uthyrare av elsparkcyklar som Voi och Tier, vars fordon i regel väger över 25 kg.

Försäkringen ska nämligen tecknas av ägaren av varje fordon.

Den som framför fordonet, vilket i uthyrarnas fall är deras användare, måste dock kunna visa upp att fordonet är försäkrat vid en poliskontroll.

Vissa är missnöjda

Alla är dock inte lika positivt inställda till beslutet. Dan Nerén från elsparkcykel-uthyraren Tier och Maria Stenström på 2030-sekretariatet, skrev i oktober en debattartikel i Dagens Industri.

Debattörerna menar att elsparkcyklar har en viktig roll i att minska trängseln och förbättra luftkvaliteten i våra städer, och att arbetet med att göra hyrföretagens elsparkcyklar säkrare har pressat upp deras vikt över 30 kg.

Även elcyklar utan pedaler omfattas av de nya kraven. Foto: Marcus Berggren

En viktgräns för försäkring på 25 kg menar man drabbar hyrsparkcyklarna orättvist, då lättare, mindre säkra elsparkcyklar går fria.

– Ett krav på obligatorisk trafikförsäkring i dess nuvarande utformning kan därför sätta käppar i hjulet för vår gemensamma strävan mot renare och grönare städer, skriver debattörerna.

Man menar därför att förslaget bör omprövas, och framhåller krav på ansvarsförsäkring för uthyrare av elsparkcyklar som ett bättre alternativ.

Inte bara till gagn för miljön

Det är dock viktigt att poängtera att elsparkcyklarna inte bara gör gott för miljön och för renligheten i våra städer.

De har ofta kritiserats för att de parkeras lite överallt, även efter införandet av de strängare parkeringsreglerna. 

De har också en osympatisk förmåga att hamna i vattnet utmed våra kajer.

Organisationen Rena Mälaren, som dyker efter skräp utefter Stockholms stränder, har hittills plockat upp över 1 200 elsparkcyklar unders sina dykningar.

Bil
/
/