Nästa år väntar förändringar som kan påverka många bilägare i Sverige. Redan nu diskuteras det om högre kostnader för fordon, men exakt hur mycket det kan påverka bilägare är fortfarande oklart. För vissa kan skillnaden bli märkbar, medan för andra kanske det bara blåser förbi.
För de som funderar på att köpa ny bil under de kommande månaderna kan det bli dyrare, och det finns bilar som sticker ut, och det handlar inte bara om några hundralappar.

Skatten höjs 2026 – så påverkas din bil
Från och med 2026 ska alla nya laddhybrider som säljs i EU testas enligt den nya standarden Euro 6e-bis. I praktiken innebär det att bilarna körs längre sträckor och både med fullt och tomt batteri innan utsläppen räknas ut. Syftet är att komma närmare hur bilarna faktiskt används i vardagen – något som ofta ger betydligt högre utsläpp än tidigare mätmetoder visat.
Ett exempel är BMW X1 xDrive25e, som enligt de nya beräkningarna kan få ett utsläppsvärde som stiger från 45 gram per kilometer till 96 gram nästa år, och vidare till 122 gram 2027. För ägare kan det innebära att den årliga skatten ökar från 360 kronor i dag till 2 607 kronor nästa år, och hela 5 389 kronor 2027. Ökningen motsvarar en förändring på nästan 1 400 procent på några år, rapporterar News55.
En laddhybrid som hoppar från 40 till 98 gram koldioxid kan få skatten höjd från 360 kronor till runt 2 800 kronor per år, en ökning på drygt 2 400 kronor, eller cirka 200 kronor i månaden.

Reglerna nära – men svaren dröjer
Trots att reglerna snart träder i kraft finns fortfarande osäkerhet kring detaljerna. Transportstyrelsen väntar fortfarande på fullständiga uppgifter från tillverkarna om utsläppsvärden för nya bilar. Exakt hur hög skatten blir kan därför variera beroende på utrustning, vikt och tillval.
Enligt branschorganisationen Mobility Sweden påpekar att EU-kommisionens kommande riktlinjer, som förväntas presenteras i december, kan påverka slutresultatet. Men processen kan dra ut på tiden, vilket innebär att osäkerheten kan kvarstå efter årsskiftet, enligt News55.

Så förändras reglerna steg för steg
- 2026: Nya mätmetoden Euro 6e-bis införs. Många laddhybrider får högre utsläppsvärden på papperet – och därmed risk för högre skatt om de passerar 75 gram CO₂/km.
- 2027: Nästa steg, Euro 6e-bis FCM, skärper reglerna ytterligare. Teststräckan blir längre och fler körsituationer räknas in, vilket framför allt slår mot laddhybrider.
- 2028: De hårdare reglerna gäller alla nya bilar som säljs inom EU.
Källa: New Autoplan.

Gäller det min bil?
En viktig detalj som lätt drunknar i larmrubrikerna: har du redan en laddhybrid i dag påverkas du inte. Bilar som tas i trafik före årsskiftet behåller sitt nuvarande utsläppsvärde och därmed också sin nuvarande skatt. De nya reglerna gäller bara för bilar som registreras efter att de nya kraven trätt i kraft. Med andra ord, nej, inte om bilen är i trafik.

Bilar som kan ligga i riskzonen
Generellt är det större och tyngre laddhybrider med kort elektrisk räckvidd som har störst risk att få höjd skatt. Nyare modeller med längre elräckvidd klarar sig ofta under 75-gramsgränsen även med de nya beräkningarna, och behåller därmed 360 kronor i fordonsskatt per år.
Störst risk: Tyngre laddhybrider med relativt kort elräckvidd. Äldre teknik med små batterier.
Mindre risk: Nya laddhybrider med lång räckvidd, där flera tillverkare redan visar att de även med nya värden ligger under 75 g/km och behåller 360-kronorsskatten.

Så gör du för att kolla din bil
- Be bilhandlaren om bilens koldioxidutsläpp enligt den nya mätmetoden.
- Fråga när bilen registreras. Bilar som ställs på före årsskiftet berörs inte av de nya reglerna.
- Ligger värdet under 75 gram per kilometer? Då är skatten 360 kronor per år även framöver.
- Ligger värdet över? Räkna på hur många gram över gränsen bilen hamnar och multiplicera med 107 kronor (och 132 kronor för utsläpp över 125 gram). Då får du en ungefärlig bild av hur mycket dyrare bilen kan bli per år.
Källa: New Autoplan.




