Nyheter24 reste till Portugal för att ta reda på om den fortfarande har vad som krävs för att dominera segmentet.

En bästsäljare
T-Roc har sålts i över två miljoner exemplar. Det säger det mesta om hur rätt Volkswagen prickade in receptet från början.
Hemligheten har alltid varit kombinationen av en smidig storlek med egenskaper hämtade från större bilar. Den nya generationen fortsätter i samma spår men växer tolv centimeter.
Tre av dessa hamnar i baksätet och det märks direkt. Även bagaget har blivit 30 liter större.
Plattformen är samma som nya Audi Q3 vilket märks på proportionerna. Konkurrenterna är tunga namn som BMW X2, Mercedes GLA och Volvo XC40.
Samtidigt är målgruppen glasklar, europeiska köpare som vill ha en kompakt suv som klarar både familj och vardag utan krångel.
Exteriört har Volkswagen närmat sig sin elbilsfamilj. Fronten är mjukare, linjerna stramare och helheten mer neutral.
T-Roc ser fortfarande ut som en Volkswagen, kanske mer än någonsin, men lite mer anonym än tidigare. Det är en design som medvetet ska passa in i allt från tjänstebilsflottor till småbarnsföräldrar.

Kupén får högt betyg
Interiören är ett av de största lyften. Den nya infotainmentskärmen på 13 tum känns modern och intuitiv. Viktigast av allt är dock ratten som äntligen har fått tillbaka fysiska knappar. Möjligheten att själv anpassa genvägar gör systemet snabbt och smidigt att använda.
Materialkvaliteten har tagit ett rejält steg upp. Instrumentpanelen är klädd i ett mjukt material som gör kupén mer ombonad och solid. Även utrymmena imponerar.
Jag som mäter 184 centimeter kan sitta bakom mig själv utan problem och får plats både för huvud och ben. Det här är utan tvekan en av bilens styrkor.

Hybrider för hela slanten
Alla versioner av T-Roc är nu elektrifierade. Till en början kommer Sverige bara få en framhjulsdriven variant med 150 hästkrafter.
På vissa andra marknader i Europa erbjuds även en instegsmodell på 110 hästkrafter. Senare kommer även varianter med fyrhjulsdrift och mer prestanda. Däremot planeras ingen laddhybrid eller renodlad elbil.

Bakom ratten på Volkswagen T-Roc
Vår provkörning i Portugal bjöd på allt från motorväg till slingriga bergsvägar. Första stoppet blev Volkswagens gigantiska fabrik Autoeuropa där 1 000 T-Roc-bilar rullar ut dagligen. Det är svårt att få en tydligare bild av modellens betydelse än så.
Volkswagen pratar mycket om den nya fjädringen och bakaxeln som gett bilen ett kördynamiskt lyft. T-Roc känns stabilare än tidigare, mer lugn i karaktären och bättre balanserad. Komfortläget är avslappnat och sväljer ojämnheter bra. Sportläget gör gasresponsen piggare och växellådan mer alert.
Det här är inte en sportig suv men för sin klass imponerar T-Roc på landsväg. Styrningen är tydlig, framvagnen greppar fint och bilen går dit man pekar utan dramatik. Den känns förutsägbar på ett sätt som gynnar både trygghet och körglädje.
150 hästkrafter räcker mer än väl för vardag och omkörningar. Växellådan arbetar snabbt och harmoniskt och det finns alltid tillräckligt med kraft för att hänga med i trafikrytmen.

Volkswagen T-Roc har förfinats ytterligare
Nya T-Roc är exakt det man väntar sig av Volkswagen. Den är genomtänkt, lättkörd, välbyggd och tillräckligt modern för att kännas relevant flera år framåt.
Den imponerar inte med enorma mängder körglädje men vinner vad gäller helheten. Det rör sig om den typen av bil man kör första gången och tänker att det här är precis så här en bil i den här klassen ska kännas.
Att den tidigare generationen blev segmentets bästsäljare är lätt att förstå och allt tyder på att succén fortsätter. T-Roc är fortfarande den där lagom stora suven som träffar rätt hos nästan alla, vilket är exakt vad man förväntar sig av en Volkswagen.
Första intryck av nya Volkswagen T-Roc 4,5/5
Motor: 1,5-liters I3, 150 hästkrafter, 250 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 8,9 sekunder
Toppfart: 212 km/h
Vikt: 1 496 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4372/1828/1573 mm
Pris: Från 389 900 SEK
