Ett kryphål har upptäckts som innebär att Tesla-kunder kan få tag på sina regskyltar.
Ett kryphål har upptäckts som innebär att Tesla-kunder kan få tag på sina regskyltar. - Foto: Montage/Marcus Berggren/TT

Kryphålet: Så får Tesla sina regskyltar - trots strejken

Tesla har fortfarande problem med att få tag på regplåtar till sina nya bilar. Nu verkar man dock ha hittat ett kryphål.


IF Metalls kanske mest effektiva åtgärd i striden mot Tesla har varit de sympatiåtgärdersom man har fått till stånd hos Postnord.

I Sverige ska alla registreringsskyltar vara tillverkade av Transportstyrelsen, och som reglerna är skrivna har Postnord ensamrätt på att leverera dessa.

Enligt ett beslut i tingsrätten i Solna, som dock är överklagat till Hovrätten, behöver inte Postnord dela ut post till Tesla, som nu således står utan skyltar på ett stort antal nya bilar.

Enligt SVT verkar man dock nu ha hittat ett kryphål för att förse bilarna med skyltar.

Ägarna beställer skyltarna

Kryphålet kretsar kring att ägaren av ett fordon kan beställa nya regplåtar direkt från Transportstyrelsen, exempelvis om de gamla har blivit skadade eller stulna.

Genom att Tesla tecknar ett köpeavtal eller leasingkontrakt med kunden innan leverans övergår ägandet av bilen till köparen, som då kan beställa nya plåtar hos Transportstyrelsen till en kostnad av 62 kronor styck.

Då blockaden inte gäller mot enskilda Tesla-kunder levererar Postnord skyltarna hem till köparen, som sedan kan ta med sig dessa när bilen hämtas ut.

Ett Sverige-specifikt problem

Att sympatiåtgärderna kring registreringsskyltarna har fått ett sådant genomslag beror i grunden på Transportstyrelsen och Postnords ensamrätt på tillverkning och leverans.

Det finns förvisso privata företag i Sverige som tillverkar regplåtar i något justerat format, exempelvis utan det blå EU-märket. Dessa är emellertid inte godkända för bruk på allmän väg, och påföljden för att använda dem i trafik är böter på 2 500 kronor.

I vissa andra länder hade Tesla däremot inte stött på samma problematik.

I Storbritannien tillverkas registreringsskyltarna exempelvis tillverkas av fristående, licensierade skylttillverkare. Dessa finns det flera hundra av i landet, och risken att samtliga av dessa skulle samlas i en gemensam strejk är således betydligt lägre.

Bil