Bugatti Chiron och flygplan
Att flyga är inte alltid det minst miljövänliga alternativet - Foto: Marcus Bärggren/Johan Nilsson/TT

Bilen som släpper ut sex gånger mer än flyget

Att välja flyget som färdmedel beskrivs ofta som bland det mest miljövidriga man kan göra, men vissa bilar är betydligt större miljöbovar.


När man beställer en flygbiljett finns det redovisat hur mycket koldioxid som resan släpper ut per passagerare.

Tittar man på Google Flights ser man att utsläppen per passagerare för att flyga från Arlanda i Stockholm till Landvetter i Göteborg med SAS landar på 38 kilo koldioxid.

Det finns dock en bil som släpper ut nästan 6 gånger mer koldioxid under samma resa.

Elbussar i Gästrikland tål inte kylan – avgångar ställs in

Ett dyrt nöje

Bugatti Chiron är en av världens dyraste, snabbaste och mest exklusiva produktionsbilar, med en prislapp på över 30 miljoner kronor.

Den är också en av de törstigaste och mest miljövidriga bilarna på marknaden med utsläpp på drygt 571 gram koldioxid per kilometer.

Kör man mellan Stockholm och Göteborg med en Bugatti Chiron, vilket är en sträcka på ungefär 470 kilometer, leder det till utsläpp på drygt 268 kilo koldioxid – alltså 5,8 gånger mer än att flyga med SAS.

Halva priset på trängselskatt – för elbilar

Bilen ofta värst för miljön

Exemplet ovan må vara något extremt, och skillnaden i termer av exklusivitet mellan att flyga ekonomiklass med SAS och att köra en av världens dyraste bilar är stor.

Även om man kör sträckan med en mer alldaglig bil är det dock inte säkert att det blir mer miljövänligt än att flyga.

Bugatti Chiron har en prislapp på över 30 miljoner kronor - Foto: Marcus Berggren

Enligt Transportstyrelsen släpper den genomsnittliga bensinbilen i Sverige ut 137,4 gram koldioxid per kilometer, medan motsvarande siffra för dieselbilar är 161,7 gram.

Detta leder till utsläpp på 64,6 kilo koldioxid för bensinbilen och 76,0 kilo för dieselbilen på sträckan.

Den genomsnittliga nyregistrerade bilen i Sverige släpper ut 66,6 kilo koldioxid per kilometer, och släpper således ut 31,3 kilo på sträckan.

EU kan sätta stopp för miljözonen i Stockholm

Samåkning ändrar ekvationen

Är man ensam i bilen kan det alltså i vissa fall vara mer miljövänligt att flyga än att ta bilen – i alla fall om man enbart tittar på koldioxid.

Är man flera personer som åker tillsammans får dock de flesta bilar snabbt övertaget över flyget, eftersom bränsleförbrukningen påverkas marginellt av vikten av extra passagerare.

Ett betydligt mer miljövänligt sätt att färdas är att åka tåg. SJ uppger att deras tåg i genomsnitt släpper ut 0,424 gram koldioxid per kilometer, vilket betyder att utsläppen för resan mellan Sveriges två största städer landar på runt 200 gram.

Väljer man att köra elbil är utsläppen också minimala, då över 90 procent av elektriciteten i Sverige kommer från fossilfria källor.

Så släcker man en brinnande elbil

Bil