Mustang V8
Ford Mustang behåller sin stora V8 - Foto: Ford

Ford Mustang V8 kommer till Sverige – strypt 50 hästkrafter

Ford är en av få biltillverkare som fortfarande satsar på stora V8-motorer i Europa, och nu går nya Mustang att beställa i Sverige.


Ford Mustang fyller 60 år som modell under 2024, och ända sedan starten har bilen gått att få med en stor V8 utan överladdning under huven.

Så är också fallet i nya Mustang med dess V8 på 5,0 liter, vilket kan ses som förvånande då allt fler biltillverkare överger de stora motorerna till fördel för mindre, mer bränslesnåla alternativ.

Koenigsegg och Motikon lanserar exklusiv bilfest i Båstad

Svagare motor i Sverige

Att Ford håller sig kvar vid det gamla receptet kommer säkert att glädja många traditionellt lagda entusiaster.

Vad som är värre är att motorn i den europeiska versionen av bilen är betydligt svagare än de cirka 500 hästkrafter man får i USA.

Bilen har som standard en sexväxlad manuell växellåda - Foto: Ford

Här i Europa får vi i grundversionen hålla till godo med bara 446 hästkrafter på grund av våra strikta miljökrav. Växellådan är antingen sexväxlad manuell, eller en 10-stegad automat.

Priset gör en vanlig Mustang V8 ligger på 665 900 kronor, eller 709 900 kronor för cabrioletversionen.

Lewis Hamilton byter till Ferrari – aktien rusar

En snabbare version på menyn

Lite mer prestanda får man dock om man väljer prestandaversionen Dark Horse, då effekten höjs till 453 hästkrafter. För effektökningen sörjer bland annat andra kamaxlar, ett nytt insug och dubbla gasspjäll.

Mustang Dark Horse är även utrustad med en bromsad diff av torsen-typ, grövre krängningshämmare och uppgraderade dämpare fram.

Bilen finns även som cab - Foto: Ford

Modellen bjuder även på större bromsar, en hel del chassiuppstyvning, och bredare fälgar skodda med sportiga Pirelli-däck.

EU kan sätta stopp för miljözonen i Stockholm

En avvikande strategi

Att Ford fortfarande satsar på stora V8-motorer kan som sagt vara förvånande, men företagets vd Jim Farley sade nyligen att man planerar att bygga V8-bilar så länge man bara kan.

Detta är en stor kontrast från det klassiska muskelbils-märket Dodge, då nästa generation av Dodge Charger väntas att erbjudas eldrift eller en rak turbosexa i stället för en stor V8.

Nästa Dodge Charger är en elbil – här är första bilderna

Bil