Lancia Ypsilon
Ypsilon är det första steget i Lancias rännesans. - Foto: Lancia

Ikoniskt märke från Italien återuppstår – med ny elbil

Lancia är ett av Italiens mest legendariska, men också mest vanvårdade bilmärken. Nu ska märket återuppstå med en helt ny elbil.


Ska man vara petig har Lancia egentligen aldrig försvunnit helt från marknaden, men de senaste åren har varumärket minst sagt levt på konstgjord andning.

De senaste åren har man endast tillverkat den hopplöst utdaterade småbilen Ypsilon enbart för den italienska marknaden, och senast märket såldes i Sverige satt det främst på en omdöpt version av minibussen Chrysler Grand Voyager.

Fronten visar Lancias nya formspråk - Foto: Lancia/Youtube

Nu ska märket få vad man kallar en renässans med en rad nya modeller och först ut är den nya generationen av Ypsilon, som denna gång blir en elbil.

Tre överkomliga alternativ till en Ferrari

Varför ska jag bry mig?

Med en så ointressant historia under de senaste två decennierna kan man fråga sig varför man alls ska bry sig om att märket kommer med en ny modell.

Det man ska komma ihåg är att märket är ett av Italiens mest anrika, och en gång i tiden var känt för att tillverka några av världens mest högteknologiska bilar.

Lancia var länge svårslagna i rallysvängen - Foto: Lancia

På 50- och 60-talen var Lancias bilar bland de vackraste på vägarna och bjöd på unika detaljlösningar och ingenjörskonst i världsklass. Senare hade man stora framgångar i WRC – världsmästerskapet i rally – med legendariska modeller som Fulvia, Stratos och Delta Integrale.

Mellan 1974 och 1992 vann Lancia WRC-titeln för förare fem gånger, och knep världsmästartiteln för tillverkare hela 10 gånger.

Unik Ferrari till salu: Väntas gå för hundratals miljoner

Småbils-lyx på italienska

Lancias bilar för gatbruk har alltid varit lite lyxigare än sina syskon i Fiat-koncernen, och så ska även vara fallet med nya Ypsilon.

Bilen är den första av flera planerade modeller att visa upp Lancias nya designspråk, med en bred, upplyst grill i svart och runda baklysen inspirerade av den ikoniska rallybilen Stratos.

Interiören ska påminna om ett italienskt vardagsrum - Foto: Lancia/Youtube

De mångkantiga framlyktorna, som sitter monterade nere på hörnen av stötfångaren, är också en intressant detalj.

Interiört har man lagt mycket krut på materialvalen, som ska hålla högre kvalitet än andra Stellantis-bilar i samma storlek. Tanken är att den unika designen ska likna ett italienskt vardagsrum.

De åkte på roadtrip med sin Scania – från Kina till Sverige

Räckvidd på 40 mil

Lancia har inte släppt de officiella specifikationerna för nya Ypsilon ännu, utan det kommer man att göra under en mer utförlig lansering av bilen senare i februari.

Man har dock sagt att den helt eldrivna versionen av bilen kommer att ha en räckvidd på 403 km tack vare ett batteri på 54 kWh.

Bakljusen är inspirerade av rallybilen Stratos - Foto: Lancia/Youtube

Bilen är byggd på samma bottenplatta som sina koncernsyskon som Peugeot e-208, Opel Corsa och Jeep Avenger, och kommer senare även komma som hybrid.

Först ut blir dock elbilen i specialversionen Lancia Ypsilon Limited Edition Cassina. 

Denna version är ett samarbete med möbeltillverkaren Cassina, som har bidragit med färg- och materialval, och kommer endast att byggas i 1906 exemplar – som en hyllning till året då företaget grundades.

Här är tre obskyra elbilar du inte visste fanns

Bil