Tesla Elon Musk
Så tjänar Tesla miljarder på andra biltillverkare - Foto: Carina Johansen/David Zalubowski/TT

Teslas hemlighet: Tjänar miljarder på andra biltillverkare

Tesla har blivit känt för att vara ett av världens mest lönsamma bilmärken. En stor del av vinsten kommer dock direkt från andra biltillverkare.


I underlag som Tesla nyligen har lämnat in till amerikanska myndigheter avslöjas att handel med utsläppsrätter fortfarande är en av biltillverkarens viktigaste intäktskällor.

Det rapporterar The Drive.

Under 2023 drog man in nästan 1,8 miljarder dollar på handeln, men hur länge denna viktiga intäktskälla kommer att finnas kvar är oklart.

Elbilar är dyrare att försäkra i Sverige – här är anledningen

Krediter för miljövänliga bilar

Det hela kretsar kring utsläppskrediter som ges till tillverkare av utsläppsfria bilar, som delas ut av många amerikanska stater och kompenserar för de straffskatter som ges på bilar med höga utsläpp.

Eftersom Tesla endast tillverkar elbilar får man en rejäl laddning utsläppskrediter varje år, som man sedan kan sälja till biltillverkare med ett mer miljövidrigt modellutbud.

Att köpa utsläppskrediterna av Tesla kostar självklart dessa företag pengar, men det är fortfarande betydligt billigare än att betala straffskatterna.

Tesla bekräftar: Uppdaterad Model Y kommer att dröja

10 procent av vinsten

Eftersom den enda kostnaden för handeln är lättare pappersarbete kan Tesla i stort sett räkna hela summan man får för utsläppsrätterna som ren vinst.

Under 2023 låg företagets bruttovinst på 17,66 miljarder dollar varav 1,79 miljarder, eller drygt 10 procent, kom från handeln med utsläppsrätter.

Under 2022 och 2021 låg siffran på 1,776 respektive 1,474 miljarder, och genom åren har Tesla dragit in runt 9 miljarder dollar på sina utsläppsrätter enligt Transport Topics.

Byta batteri i en gammal elbil – så dyrt kan det bli

Stellantis är en trogen kund

En av de största köparna av Teslas utsläppsrätter har historiskt varit Fiat Chrysler-koncernen, numera Stellantis.

Koncernen ligger efter konkurrenterna när det gäller att erbjuda elbilar på den amerikanska marknaden, och har under de senaste åren levt gott på sina lönsamma men bränsletörstiga modeller av märkena Ram, Jeep och Dodge.

Teslas "Gigafactory" i Berlin - Foto: Patrick Pleul/TT

I Europa ingick Tesla och FCA för några år sedan också ett samarbete där man slog ihop sina utsläpp, för att sänka de genomsnittliga utsläppen för FCA:s åldrande modellprogram.

Avtalet var mycket lönsamt för Tesla, och finansierade enligt Automotive News Europe miljardbygget av märkets "Gigafactory"-fabrik i Berlin.

Varar inte för alltid

Nu håller Stellantis dock till slut på att gå över till eldrift, samtidigt som de törstigaste modellerna håller på att tas ur produktion. Till slut är risken för Tesla att det inte längre finns köpare för alla utsläppsrätter.

Tesla hade varit lönsamt under 2023 även utan utsläppsrätterna, men de är onekligen en viktig intäktskälla för företaget. Detta syns inte minst på att företaget tidigare har försökt dölja utsläppsrätternas kritiska roll i sin bokföring, enligt Bloomberg Tax.

Detta har enligt Bloomberg irriterat analytiker av Tesla-aktien, eftersom det kan få Teslas fysiska verksamhet att framstå som mer lönsam än den egentligen är.

Detta kan vara särskilt problematiskt om intäktskällan troligtvis inte finns kvar om några år.

Förtjänar Volvo sitt goda rykte? Rasar i undersökning

Bil