Fyrhjulsdrift
Fyrhjulsdrift ökar olycksrisken enligt statistiken - Foto: Johan Nilsson/TT/Marcus Berggren

Statistiken visar: Fyrhjulsdrift mindre säkert på vintern

Många tror nog att en fyrhjulsdriven bil är säkrare på halt underlag än en tvåhjulsdriven, men statistiken antyder motsatsen.


Fyrhjulsdrivna bilar är helt klart överlägsna när det gäller framkomlighet under tuffa vinterförhållanden, och de är även mindre benägna att slira eller sladda på halt underlag.

Att fyrhjulsdrift är valet för den som vill åka säkert på vintern kan därför verka självklart, men enligt statistik från Folksam är så inte nödvändigtvis fallet.

Tesla bekräftar: Uppdaterad Model Y kommer att dröja

Större risk för olyckor

I själva verket har studier enligt Folksam i stället visat att olycksrisken ökar med 20 till 30 procent om en bil är fyrhjulsdriven i stället för tvåhjulsdriven.

Det handlar inte om att den fyrhjulsdrivna bilen har sämre kontroll på halt underlag, utan snarare att halkan inte framstår som lika uppenbar för föraren. Studierna visar även att fyrhjulsdrivna bilar tenderar att krocka i 10 procent högre hastighet.

– Fyrhjulsdrift ger såklart en bättre framdrivning vid vinterväglag, men kan samtidigt vilseleda trafikanter att inte känna av halkan lika väl. Det kan leda till att man i stället kör fortare än vad väglaget tillåter och på så sätt ökar risken för olyckor, säger Anders Ydenius, trafikforskare på Folksam.

Elbilar är dyrare att försäkra i Sverige – här är anledningen

Manar till försiktighet

Tipset för den som kör en fyrhjulsdriven bil är således inte nödvändigtvis att genast byta till tvåhjulsdrift, utan det gäller snarare att vara medveten om att man lättare kan missa hur hal vägen faktiskt är.

Folksam ger också några ytterligare tips för att göra sportlovsresan säker, som att se till att bilen rullar på riktiga vinterdäck, och se till att sänka farten och undvika omkörningar.

Anders Ydenius framhåller också vikten av att packa rätt, för att undvika överlast och att lösa föremål kan komma flygande vid en krock. Detta gäller även takboxen.

Den som kör elbil råds också ha goda marginaler vad gäller räckvidd, inte minst då både kyla och takbox kan påverka räckvidden drastiskt.

Folksamling attackerar självkörande bil – med fyrverkerier

Att byta batteri i en elbil är dyrt: Hur lång är livslängden?

Bil