I takt med att självkörande bilar rullar allt närmare vår vardag ställs även gamla system inför nya utmaningar. En av de mest självklara symbolerna för ordning i trafiken, nämligen trafikljuset, som kan stå inför sin störst förändring över ett sekel.
Forskare i både USA och Sverige har testat att lägga till en fjärde signal, och diskussionen är het. Men vad skulle ett nytt ljus egentligen innebära, och är Sverige redo för det?

Förslaget: Vitt ljus på trafikljuset
Vid North Carolina State University har amerikanska forskare presenterat ett uppmärksammat förslag, ett fjärde ljus, förslagsvis vitt, som ska göra det lättare för självkörande fordon att kommunicera med mänskliga förare i korsningar.
Idén bygger på att när tillräckligt många autonoma bilar finns på plats, kan de ta ledningen i trafiken, och andra fordon följer efter, ungefär som bin i en svärm.
"Det kan användas för att koordinera trafiken i alla scenarier med autonoma fordon. Vi tror att ett vitt ljus i korsningen kommer att göra det lättare för mänskliga förare att veta vad som händer och man kan följa de autonoma fordonen", skriver forskaren Ali Hajbabaie i rapporten.

Sverige testar ny färg på trafikljuset – vilken?
Liknande tankar har även prövats på svensk mark. Vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) har forskare testat ett nytt system med ett fjärde ljus, men då i en annan färg.
– Vi har gjort tester i Sverige med två fokusgrupper. De gick ut på att man skulle testa färger vid vägarbete. Då prövade man med ett turkost ljus. Men det slog inte väl ut bland testpersonerna, säger Sonja Forward, forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut till Carup.
Det turkosa ljuset fick ett svalt mottagande, eller snarare motstånd. Enligt henne sitter de traditionella färgerna rött, gult och grön så djupt inrotade i trafikanternas beteende att allt som bryter mot det invanda upplevs som otryggt.

Larmet: Fler signaler kan skapa förvirring
Även om VTI-forskarna inte avvisar tanken helt, är de försiktiga med att tro på en snabb förändring.
Hon menar att det är mycket arbete bakom förändringen. Simulatorer behöver testas och allmänheten behöver bli informerade i förväg så att man är förberedd. Hon pekar också på att de stora kostnaderna som en sådan förändring skulle innebära att det kostar mycket att byta ut alla stolpar.
En sak är tydligt: det måste öka säkerheten för att vara värt besväret, enligt henne.

"Inte bra för människor"
Kollegan Björn Lidestam, forskare på VTI, är ännu mer tveksam till behovet av en synlig fjärde signal. Han ställer sig frågan om det överhuvudtaget är nödvändigt att införa en fjärde ljussignal.
Samtidigt varnar han för att fler färger kan skapa mer stress hos vissa förare.
– Fler signaler, mer information, är inte bra för människor, speciellt inte om de kan känna att de absolut måste handla korrekt och att de är under tidspress. Ytterligare en signal kommer tveklöst att vålla en liten andel människor problem. Jag tänker på somliga samvetsgranna äldre personer som jag åkt med. Några kan agera oroligt, impulsivt. Nu borde inte en fjärde färg, om den bara lyser tillsammans med grönt, vålla problem, men ändå. Det borde i så fall undersökas först, säger Björn Lidestam till tidningen.

Transportstyrelsen: "Inte diskuterat att ändra"
Hos Transportstyrelsen finns i nuläget inga planer på att införa en fjärde signal i Sverige.
– Inom Transportstyrelsen har det inte diskuterats om att ändra utseende på fordonssignaler de senaste åren vad jag känner till, säger Kristofer Elo, utreradare på Transportstyrelsen i en intervju med Nyheter24.
Elo pekar dessutom på juridiska och internationella hinder:
– I grunden så finns FN konvention om vägmärken och trafiksignaler samt europeiska tillägg till konventionen som har omsatts till bland annat de regler som i dag finns i vägmärkesförordningen som regeringen beslutar om. Nya signaler ska ligga i linje med konventionen i så stor omfattning som möjligt och behöver införas i vägmärkesförordningen, säger han.

Kostsamt och tekniskt krånligt
Om idén ändå skulle bli aktuell, väntar ett omfattande arbete.
– En eventuell regeländring skulle behöva föregås av en konsekvensutredning där bland annat kostnaderna för att omprogramera, uppdatera eller byta alla signaler i Sverige skulle behövas uppskattas, säger han.
Han lyfter även frågan om standardisering och teknik.
– Jag har dålig koll på hur standarderna ser ut kring signalreglering och om det finns någon standardisering kring hur en fjärde signalfärg kan vara standardiserad. I dag är många trafiksignaler i Sverige händelsestyrda, det vill säga att de anpassar sig efter den trafik som förekommer i korsningar.

Kan nytt ljus på trafikljus bli verklighet i Sverige?
Även om tanken om ett fjärde trafikljus väcker intresse, är det långt ifrån klart om det någonsin blir verklighet. Transportstyrelsen menar att det finns mer grundläggande frågor att bena ut först.
– Till en början bör man landa i grundläggande frågor som vem som ansvara för autonoma fordons förande, hur trafikreglerna ska se ut för autonoma och manuellt körda fordon innan man börjar titta på detaljreglering av till exempel korsningar med fordonssignaler, avslutar han.
Tills vidare får alltså rött, gult och grönt fortsätta lysa som vanligt, medan framtidens trafik styrs av allt mer komplexa idéer om hur människor och maskiner ska samsas på vägarna.




