Spartipset
Att välja rätt bil kan vara det bästa spartipset - Foto: Mazda/Janerik Henriksson/TT

Bästa spartipset: Bilvalet som kan spara tusenlappar

I dessa utmanande ekonomiska tider är det många som letar efter fiffiga sparknep som får vardagsekonomin att gå ihop, och bland det mest ekonomiska man kan göra är att välja rätt bil för sina ändamål.


Den senaste tiden har högresta suvar blivit allt mer populära på den svenska marknaden. 

De stora bilarna är i regel inte bara dyrare att köpa utan dras också med högre ägandekostnader, och frågan är hur många som egentligen behöver en stor bil.

Vi Bilägare har jämfört två av sina långtestbilar för att illustrera att många köper betydligt mycket mer bil än de behöver, och att detta kan bli dyrt i längden.

Fartfylld förmån: Hämtas av nya värsting-Porschen vid planet

Skoda Fabia mot Mazda MX-60

Tesen bakom Vi Bilägares test är att många suv-köpare väljer en större bil än vad de behöver i sitt vardagsliv, för att kunna lasta ordentligt på semestern några få gånger om året.

Bilarna som tidningen jämfört är den bensindrivna småbilen Skoda Fabia 1,0 TSI och laddhybrid-suven Mazda CX-60, som båda har fyra dörrar, bagageutrymme och plats för fem passagerare.

Utöver det är likheterna däremot få. I tjänstevikt skiljer det hela 881 kilo mellan bilarna, och skillnaden i inköpspris är på över 280 000 kronor.

Den stora suven är också utrustad med större däck och rejälare komponenter som är dyrare att ersätta, och vikten och det ökade luftmotståndet på grund av bilens höjd leder till markant ökad bränsleförbrukning.

Problematiska Polestar skjuts över på Volvo Cars aktieägare

Lösningen: En liten bil med stora lådor

Lösningen för att slippa den stora bilens kostnader, utan att förlora dess praktikalitet på långfärd, är enligt Vi Bilägare att köpa den lilla Skodan och specialutrustad den när man ska köra långt.

Tidningens testfamilj åkte på fjällresa till Jämtland två gånger – en gång med Mazda MX-60 och en gång med Skoda Fabia.

Genom att montera en så kallad “bakbox” på den lilla Skodans dragkrok blir det kombinerade lastutrymmet faktiskt större än bagageutrymmet i Mazdan. Bägge bilar utrustades också med samma modell av takbox.

Kasst krockskydd på nya bilar: Modellerna du bör undvika

Stor skillnad för plånboken

Rent ekonomiskt blev resultatet av testet en rungande seger för lilla Skoda Fabia, som landade på en snittförbrukning på 0,6 liter milen för resan.

Mazda MX-60 drog i stället 0,87 liter per mil, trots att man flera gånger under resan laddade upp hybridbatteriet.

För att avverka resan med Skodan spenderade man 1 200 kronor på bensin, medan bensin- och laddkostnader för samma resa med Mazdan gick på 2 000 kronor.

Trots de kompakta måtten tyckte man också att åkkomforten i den lilla bilen var god i både fram- och baksätet. Man noterade dock att Mazdan trumfar Skodan när det gäller prestanda – främst vid omkörning.

Vill man spara en hel del pengar finns det utan tvekan ett argument för att välja en liten bil om det funkar till vardags, och extrautrusta den med mer packutrymme när det vankas långfärd.

Intervju: Så ska Cadillac erövra Europa – med nya elbilen

Bil