Christian von Koenigsegg är bestämt omtyckt av Top Gears läsare.
Christian von Koenigsegg är bestämt omtyckt av Top Gears läsare. - Foto: Koenigsegg

Koenigsegg krossar konkurrenterna: När läsarna får välja

Det finns en hel del bilmärken som får hjärtat att slå lite extra hos bilentusiaster. Bland dessa finner man exempelvis Bugatti, Koenigsegg, och Pagani. Men vilken hade du valt?


Brittiska Top Gear har frågat sina läsare vilken hyperbilstillverkare som de ser upp till mest.

Bland alternativen fanns franska Bugatti, svenska Koenigsegg, och italienska Pagani.

Bilarna med bästa chans att spräcka 500 km/h-barriären

Bugatti Chiron är förvånansvärt lättkörd. (Foto: Marcus Berggren)

Samma recept på pappret

På pappret framstår ovan bilar som väldigt snarlika. Det rör sig om sanslös prestanda i ett oerhört exotiskt paket där fartresurserna minst sagt är chockerande.

Det må så vara, men filosofin bakom varje märke skiljer sig något enormt.

Bugatti är toppfartsjägare och kombinerar sjuk men beprövad ingenjörskonst i ett paket som utlovar mängder med lyx och användarvänlighet.

Pagani lägger i stället mycket krut på fenomenal design – både exteriört och interiört – och varje bil är ett riktigt hantverk och bilarna sägs erbjuda enorma mängder själ.

Koenigsegg satsar i stället på innovation och på att ständigt utforska nya gränsen inom hyperbilsvärlden. Det svenska märket råkar dessutom vara det enda helt familjeägda bilmärket kvar i branschen.

Sjukaste tillvalet hos Koenigsegg - kostar fem miljoner

Pagani är ett bestämt italienskt märke. (Foto: Pagani)

Koenigsegg är favorit

När Top Gears läsare säger sitt verkar Bugatti ”sakna passion” och att bilarna inte är tillräckligt galna.

Pagani beskrivs som ”konst på fyra hjul” och det verkar vara vedertaget att just designfilosofin är det som gör märkt unikt.

När det gäller Koenigsegg anser läsarna att ”varje bil kommer med något helt galet innovativt” vilket är ännu galnare om man tar hänsyn till hur Koenigseggs budget ser ut kontra exempelvis Bugattis.

Top Gear menar på att Koenigsegg ”tar något vi redan känner till och gör en helt ny tolkning av det” vilket är varför de är så oerhört välrenommerade, inte minst på den internationella arenan.

Vad hade du valt, Bugatti, Koenigsegg, eller Pagani?

Här är Jon Olssons sjuka bilsamling - värd tiotals miljoner

Koenigsegg är ett av bilvärldens mest innovativa märken. (Foto: Koenigsegg)
Bil
Få motornyheterna direkt i din inkorg!
Senaste nytt

Superbil värd 30 miljoner körs genom översvämning

igår 23:42

EU ger besked om Stockholms omstridda miljözon

igår 22:33
Vid nyår ska en ny miljözon införas i centrala Stockholm, som kommer att stänga av 20 kvarter för alla fossilbilar – inklusive laddhybrider. Miljözonen har varit ett hett debatterat ämne, och nu har EU-kommissionen sagt sitt.

Billiga elbilen kostade 48 000 kronor att försäkra

igår 22:08
Att köpa en begagnad elbil kan verka både smart och tilltalande, då driftskostnaderna är låga och priserna har fallit skarpt under det senaste året. Något som emellertid kan sätta käppar i hjulet är kostnaden för att försäkra en begagnad elbil, vilket kan bli väldigt dyrt.

Vi testar Mercedes EQE SUV – en eldriven komfortkung?

igår 21:44
Den tyska biltillverkaren Mercedes-Benz lanserade redan 2016 ett koncept för helt eldrivna modeller. Varumärket heter EQ och är tänkt att vara lika omfattande som utbudet för förbränningsbilar. En av de senaste i ledet är EQE SUV.

Kinesiska biltillverkaren ska utveckla självkörning i Berlin

igår 21:14
Kinas spjutspets när det gäller elektrifierade elbilar, Nio, förstärker sin globala närvaro genom att öppna ett nytt utvecklingscentrum för självkörande teknik i Schönefeld utanför Berlin. Erik Punt har varit där för att se om det nya forskningscentret kan knäcka koden till autonoma transporter.

Knökfullt: Osålda elbilar svämmar över europeiska hamnar

2 dagar sedan 19:46
De kinesiska biltillverkarna har ambitiösa planer om att ta den europeiska marknaden med storm. Vi har läst om hur den kinesiska tillverkaren BYD till och med byggt ett eget fraktfartyg för att transportera bilarna.