Irriterar
2-1-vägen norr om Gävle har irriterat bilister i över 25 år, men den har gjort sitt jobb bra - Foto: Fredrik Sandberg/Erik Nylander/TT

Svenska uppfinningen irriterar bilförare: Men hyllas i Europa

Förra året fyllde en svensk säkerhetsinnovation 25 år. När den kom utlöste den ett ramaskri, och än i dag irriterar den många bilförare. Samtidigt visar statistiken att den har gjort sitt jobb mer än väl, och nu hyllas den i en ny europeisk rapport. Det handlar om 2-1-vägen.


Sveriges första 2-1-väg var E4 norr om Gävle, som invigdes i juni 1998. Innan vägsträckan byggdes om var den en av de mest dödliga i landet.

Vägen var tidigare en landsväg av traditionellt snitt, med ett körfält åt varje håll och vägrenar på bägge sidor. Denna vägdesign i kombination med tät trafik var ett recept för frontalkrockar i hög hastighet, vilket är en av de dödligaste typerna av olyckor.

Den bästa lösningen hade naturligtvis varit att bygga om sträckan till en riktig motorväg, med rejäla räcken som separerar de mötande bilarna från varandra. Att bygga en sådan är emellertid väldigt dyrt, och något som det inte fanns pengar till i slutet av 90-talet.

Nybliven förälder? Här är fem flicknamn inspirerade av bilar

En enkel, men kritiserad, idé

För att på ett billigt sätt förhindra mötesolyckor fick man idén att utnyttja vägens befintliga bredd på 13 meter på ett nytt sätt.

Separation av de mötande bilarna ordnades med ett vajerräcke i mitten. Genom att skjuta ut körfälten ända till vägkanten fick man plats med en omkörningsfil i mitten, som alternerar mellan körriktningarna med runt två kilometers mellanrum.

När vägen öppnade lät kritiken inte vänta på sig från folk som menade att lösningen skulle orsaka både störningar och dödsfall.

– En praktskandal. Dumhet och snålhet bedrar vishet och internationell erfarenhet, var kommentaren från Svenska Vägföreningens vd i Vi Bilägare.

Än i dag irriteras också många av trafikflödet på 2-1-vägarna jämfört med en riktig motorväg.

Förälder och bilnörd? Här är fem pojknamn med bil-tema

Hyllas i europeisk rapport

Med facit i hand kan det emellertid konstateras att kritikerna hade fel vad gäller säkerheten, och nu hyllas vägtypen i en rapport från organisationen European Transport Safety Council.

Enligt en studie från 2009 minskade dödsfallen på landsvägar som konverterats till 2-1-design med hela 76 procent, ner till ungefär samma nivå som för en motorväg med en hastighetsbegränsning på 110 km/h.

På senare tid har även vägar som bara är 10 meter breda byggts om till 2-1-vägar, och på dessa har dödsolyckorna reducerats med 50 procent. Vägarna blev också betydligt säkrare för motorcyklister – en grupp trafikanter som fortfarande ofta kritiserar säkerheten på 2-1-vägar.

Rapporten anser därför att fler länder bör anamma den svenska 2-1-lösningen.

Över 2 000 renar påkörda varje år – så undviker du olyckan

Bra säkerhet till billig peng

Skälet för 2-1-vägarna blir särskilt uppenbart när man tittar på vad de kostar jämfört med att bygga en riktig motorväg.

Att bara bygga ett vajerräcke i mitten av en befintlig väg kostar mellan 2 000 och 2 500 kronor per meter, att jämföra med runt 70 000 kronor per meter för att bygga en motorväg.

Det uppgav Maria Krafft, måldirektör för trafiksäkerhet på Trafikverket, till P4 Sveriges Radio i samband med att Sveriges första 2-1-väg hade 25-årsjubileum förra året.

I dag har Sverige de säkraste vägarna i EU, räknat i antalet dödsfall i trafiken per 100 000 invånare. Enligt ETSC-rapporten har Sverige runt 500 mil vägar med separerade körfält, vilket motsvarar runt 45 procent av alla landsvägar. Runt 270 mil av dessa är 2-1-vägar.

Sverige tar täten: Har säkraste vägarna i EU

Bil