Bilar
Många bilar rikserar körförbud när mobilnäten stängs ner - Foto: Gorm Kallestad/TT/Gustaf Gripenlöf Karlberg

Många bilar kan få körförbud – när gamla mobilnät stängs ner

Nästa år ska de gamla 2G- och 3G-näten stängas ner, och det kan leda till att säkerhetssystem i många bilar slutar fungera. Eftersom dessa är en del av bilens typgodkännande måste de fungera på besiktningen – annars finns det risk att bilen får körförbud.


När de gamla mobilnäten stängs ner kommer många bilar att förlora komfortutrustning som exempelvis fjärrstyrd parkeringsvärmare.

Nedstängningen kan dock även få mer beklämmande konsekvenser för många ägare av relativt nya bilar. Det varnar Riksförbundet M Sverige.

Gamla mobilnät stängs ner: Då slutar larm och mobiler fungera

Obligatoriska säkerhetssystem slutar fungera

Problemet kretsar kring den så kallade eCall-knappen, som låter föraren skicka ut ett nödrop vid en olycka.

Sedan den 31 mars 2018 är funktionen obligatorisk på nya bilar, och den måste därför fungera för att bilen ska klara kontrollbesiktningen. Risken är att bilar som använder de gamla mobilnäten för funktionen kommer att underkännas på besiktningen när dessa stängs ner.

– Fungerar inte eCall underkänns fordonet med anmärkning utan krav på efterkontroll, varpå bilägaren har eget ansvar att snarast åtgärda bristen. Är felet kvar vid nästkommande besiktning kan det tillkomma krav på efterkontroll. Går felet inte att rätta till beläggs bilen med körförbud och får inte framföras på väg, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.

Känd komiker körde för fort: Får indraget körkort och åtalas

Upp till 1,6 miljoner bilar påverkas

Sedan systemet blev obligatoriskt har det sålts drygt 1,6 miljoner bilar i Sverige, och det är enligt M Sverige oklart hur många av dessa som påverkas.

Medlemmarna i branschförbundet Mobility Sweden, som utgörs av biltillverkarna och bilimportörerna, sägs arbeta med frågan. Man har dock ingen gemensam agenda, och vilka bilmodeller som riskerar att drabbas är således oklart.

Vissa bilar är förberedda att utan problem anamma det nyare 4G-nätet, medan andra helt saknar denna teknik. Vissa är till och med även inkompatibla med 2G- och 3G-näten. 

Vissa bilmärken vars bilar inte är 4G-kompatibla säger sig jobba på en lösning.

Fackets senaste går mot Tesla-laddarna – går inte att runda

Är din bil drabbad?

Enligt Carl-Erik Stjernvall måste Transportstyrelsen ställa krav på biltillverkarna för att lösa problematiken.

– Bilar som inte uppfyller sitt typgodkännande får inte rulla på vägarna, tillsynsansvaret för detta är Transportstyrelsens. Men det är viktigt att enskilda bilägare inte kommer i kläm. Transportstyrelsen måste kräva av biltillverkarna att bilarna uppfyller gällande trafiksäkerhetskrav, nollvisionen medger inget annat, säger Carl-Erik Stjernvall.

Äger man en bil som tagits i trafik efter den 31 mars 2018 finns det en risk att den inte längre är laglig efter att de gamla mobilnäten stängts ner.

För att ta reda på huruvida man riskerar att drabbas rekommenderar M Sverige att man frågar tillverkaren av bilen, då faktorer som bilens utrustning samt hur eCall-systemet var utformat när bilen tillverkades spelar in.

Mitt i krisen: 210 000 kronor rabatt på nya elbilen

Bil