Kinesiska elbilar till EU – stor förändring sedan förra året
EU har infört strafftullar på kinesiska elbilar för att skydda de inhemska biltillverkarna. Nya siffror visar nu på en drastisk förändring av exporten av elbilar från Kina till EU.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
EU har tagit till omstridda åtgärder för att bromsa importen av billiga elbilar från Kina, och nya siffror från analysinstitutet Dataforce visar en drastiskt minskad export av kinesiska elbilar till EU.
Nybilsregistreringar av Kina-tillverkade elbilar i Europa föll i augusti till den lägsta nivån på 18 månader.
Nära halvering för kinesiska elbilar
Jämfört med augusti förra året är tappet hela 48 procent. Nedgången följer efter en nedgång även under juni månad.
Samtidigt som exporten av kinesiska elbilar viker har det även skett en förändring i vilket kinesiskt elbilsmärke som säljer bäst inom EU.
Biljätten BYD har nämligen enligt Jato Dynamics kört om MG – det klassiska brittiska namnet som sedan några år ingår i SAIC Motor-koncernen från Kina – som en det mest sålda kinesiska bilmärket i Europa.
Jato Dynamics är liksom Dataforce ett institut som följer utvecklingen på bilmarknaden.
MISSA INTE:
Bensin och diesel kan bli dyrare – bilister ska kompenseras
Ny elbil för runt 200 000 kronor – Billigast i Europa
Fallande efterfrågan på elbilar
Nedgången av registreringar av kinesiska elbilar i EU noteras samtidigt som diskussioner förs kring de nya tullar som EU har infört på elbilar tillverkade i Kina.
Tullarna skulle även slå mot icke-kinesiska biltillverkare som har bilproduktion i landet. Några exempel på dylika tillverkare är BMW och Tesla.
Efterfrågan på elbilar som helhet har fått sig en törn inom EU. Tidigare publicerade siffror för EU från branschorganisationen ACEA visar att elbilsregistreringarna i augusti föll med 44 procent inom unionen, till totalt 92 627 elbilar.
MISSA INTE: