Experten om Lovisa Worges festkväll: "Kan mycket väl ta avstånd"
Influencerprofilen Lovisa Worge har mötts av massiv kritik efter sin festkväll tillsammans med Bianca Ingrosso. "Trovärdigheten är nu på botten" menar följarna. Men PR-experten och krisrådgivaren Elin Ahldén tror att Worge kallt har räknat med bakslaget.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
För nästan exakt en månad sedan var influencerprofilen Lovisa Worge, 22, ute och festade mitt i coronapandemin. Något som möttes av starkt motstånd.
Worge gick ut med en offentlig ursäkt och skrev att hon fått sig en rejäl tankeställare och att hon verkligen tagit åt sig av all kritik.
"Jag förstår att detta beteende är ignorant och oansvarigt, samt att det är för sent då det redan hänt. Men jag kommer verkligen ta åt mig och ta lärdom av detta. Nu och framåt kommer jag ta ett helt annat ansvar, och agera och tänka mer ansvarsfullt", skrev Lovisa.
Festade med Bianca Ingrosso
Fyra veckor senare gick Lovisa och vännerna Bianca Ingrosso, Hanna Friberg, Lucas Armando Feola och Lovisa "Lojsan" Wallin ut och festade igen.
I helgen spreds klipp från festen, och i Worges kommentarsfält blev stämningen hätsk. Flera personer kommenterade att de var besvikna och arga över att hon valde att festa under den rådande pandemin.
Några reaktioner löd:
"Trovärdigheten är nu på botten"
"Fräscht att be om ursäkt och sen göra samma sak igen"
"Pandemilagen gäller tydligen inte fröken Worge. Äckligt".
Experten: "Kan mycket väl ta avstånd"
Elin Ahldén är PR-konsult och krisrådgivare på byrån Lennox PR. Hon tror att Worge har övervägt och slutligen landat i beslutet att ge sig ut och festa.
– Dels har hon gissningsvis en stor andel följare som inte kritiserar henne nu utan är tysta. De tycker att det hon gör är helt okej. Dels får hon en massa engagemang vilket fungerar finfint på Instagrams algoritmer. Jag måste tro att hon helt enkelt räknat med risken och agerat därefter, säger Ahldén till Nyheter24.
Blir det mer skadligt för hennes varumärke då hon redan bett om ursäkt för samma sak för en månad sedan och nu gör om samma misstag?
– Varumärken påverkas i allmänhet väldigt lite av kriser. Personliga varumärken är förstås känsligare, men det största hotet mot en influerares varumärkesvärde är inte kontrovers. Det är irrelevans. Vi kan tycka att hennes beslut är moraliskt tveksamt, men jag gissar att hon är helt medveten om vad hon gör.
Tror du att företag kommer att bryta samarbeten om det här upprepas flera gånger?
– Bra fråga. Det beror på hur långsiktiga och genomtänkta hennes annonsörer var när de valde henne. Företag som gjort ett riktigt analysarbete vet vad de får. Då står de fast. Är det ett mer kortsiktigt samarbete kan de mycket väl ta avstånd. Jag blir ofta förvånad över att företagen blir chockade när deras ambassadörer gör saker. Oftast är det ju helt i linje med den karaktär de skapat av sig själva, säger Ahldén till Nyheter24.
LÄS MER: