Tjodolf Sommestad har titeln president på spelbolaget King, som ligger bakom megasuccén 'Candy crush'. Han ser med tillförsikt på företagets position på mobilspelsmarknaden, trots ökad konkurrens.
Tjodolf Sommestad har titeln president på spelbolaget King, som ligger bakom megasuccén 'Candy crush'. Han ser med tillförsikt på företagets position på mobilspelsmarknaden, trots ökad konkurrens. - Foto: Claudio Bresciani/TT

Spelkungen: Våra sagor ska inte ha något slut

Framtiden är mobil, även i spelvärlden. Men Sveriges spelkung räds inte ökad konkurrens.Vi vill hellre att någon har en vana att spela tio minuter varje dag, varje år, än att man spelar klart spelet, säger Tjodolf Sommestad, president på "Candy crush"-skaparna King.


Fakta: King och "Candy crush"

King är ett svenskt spelföretag som sett till omsättning är Sveriges största. Deras största titel är "Candy crush". Bolaget ligger även bakom "Farm heroes", "Pet rescue", "Bubble witch" och "Crash on the run".

King har huvudkontor i London och Stockholm och därutöver studior och kontor i Malmö, Barcelona, Berlin, Malta, New York och San Francisco. Totalt har bolaget 2 000 anställda varav 800 i Sverige.

King ingår sedan ett par år tillbaka i spelkoncernen Activision Blizzard som huserar titlar som "World of warcraft" och "Call of duty".

Enligt Activision Blizzards senaste kvartalsrapport är "Candy crush" den "bäst säljande spelserien i app-butiker för 23 kvartalet i rad". King uppger själva att spelet har "över 230 miljoner användare".

För 20 år sedan skapade det som nu är King en plattform för snabba, enkla spel på nätet. I dag har så kallade casualspel flyttat till mobilen och tagit över rollen som draglok för en hel bransch.

— Nu har miljarder människor runt om i världen en potentiell spelkonsol som de bär runt hela tiden. Så var det inte förut, säger Sommestad.

Mobil framgång

Att fler stora, traditionella speljättar nu även vill vara mobilkungar är inget som skrämmer Sommestad:

— Jag kan inte påverka så mycket om någon annan släpper ett spel, men det får de gärna göra. Det blir bara mer innehåll och mer anledning för att fortsätta spela spel i mobilen. Vi har en väldigt bra position på marknaden.

Kings i särklass största framgång, "Candy crush", kom 2012 och har därefter spritt sig till alla världens hörn och plattformar. Det till synes simpla konceptet i att kombinera godis i färgglada rader fick människor som tidigare inte spelat att bokstavligt talat gå bananas.

— Det finns nog fortfarande de som tycker att spel ska spelas på en spelkonsol, eller dator, inte mobiltelefon. Men det spännande är ju att samma individer ofta har massor av spel på sin mobiltelefon också.

På Kings huvudkontor i Stockholm är lokalerna utsmyckade med inredning och detaljer från företagets spelkatalog. Figuren till vänster är Crash från "Crash bandicoot"-serien, som ursprungligen utvecklades av "The last of us"-skaparna Naughty dog.

Datakraft

Att verka på mobilspelsmarknaden är på flera sätt annorlunda än att göra traditionella tv- och datorspel. Inte minst gäller det ofta att hålla i gång ett spel i månader, om inte år.

— Vi har ju aldrig tänkt att våra sagor ska ta slut, säger Sommestad.

— Många företag säger att de använder data för att utveckla sig men jag tror inte många använder det så mycket som vi gör. Vi har över 230 miljoner användare så vi får in mycket signaler om vad de tycker är roligt.

TT: Men 230 miljoner användare måste ju också betyda att det spretar ganska mycket åt olika håll vad folk gillar?

— Det spretar såklart. Men det gäller också att vara snabbfotad i det där när man kan. Spelvärlden är föränderlig. Vi på King har gjort plattformsbyten förut, gått från webben till Facebook och sen till mobilt och från iphones till android och så vidare. Vi kommer att fortsätta, vi kommer att vara där spelarna är.

"Candy crush" är Kings absolut största titel och kassako. Enligt företaget själva har de "över 230 miljoner spelare" – den stora majoriteten tack vare "Candy crush".
TT
/
/
/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!