'We feel a desire for caresses by men (The Gothenburg Affair)' av Conny Karlsson Lundgren. Pressbild.
'We feel a desire for caresses by men (The Gothenburg Affair)' av Conny Karlsson Lundgren. Pressbild. - Foto: Hendrik Zeitler

Queerkonsten – nu frontar den institutionerna

Queerkonsten tar plats på allvar i vår. Efter att tidigare ha hänvisats till Pridefestivaler eller funnits under ytan står den nu i samtidskonstens framkant, konstaterar Patrik Steorn, konstvetare och museichef.


Fakta: Queerkonst i vår

"Leif Holmstrand – Termiternas liv" på Malmö konsthall, till och med 28/4.

"Conny Karlsson Lundgren – Jag kysser dina ögon" på Bonniers konsthall, 14/2–7/4.

"Habibi– the revolutions of love" på Medelhavsmuseet i Stockholm, från 23/2.

"Vaginal Davis – Magnificent product" på Moderna Museet, Nationalmuseum, Accelerator, Index, Tensta konsthall samt Moderna Dansteatern i Stockholm. 17/5–13/10.

Sveriges första hbtqi-monument "Gläntan" invigdes i november i Göteborg. Conny Karlsson Lundgrens rosa scenbygge med kuddar i sten och betong representerar viktiga hbtqi-platser i stadens historia: nattklubben Touch, det feministiska kollektivet "Högst upp" och sovrummet "Josefin" på Södra vägen – före homosexualitetens avkriminaliserande 1944 en hemlig mötesplats.

Den queera tematiken, kärlek mellan män och mellan kvinnor, och överskridningar av kön har funnits med i konsthistorien hela tiden men varit underkommunicerad, framhåller Patrik Steorn, chef på Göteborgs konstmuseum.

— Bara den som varit insatt har kunnat se det. När öppenheten och intresset har vuxit i samhället så följer konsten förstås med, nu är det här en integrerad del av samtidskonstens framkant.

Hans avhandling i konstvetenskap hade titeln "Nakna män". För 15 år sedan började Patrik Steorn med särskilda queer-konstvisningar på Nationalmuseum i Stockholm. Då visades den samtida queerkonsten oftast på aktivistiska grupputställningar – i vår frontar den konstinstitutionerna.

— Queer är ingenting man är, det är aktivt, något som hela tiden görs, för att ifrågasätta normer kring kön och sexualitet, säger Patrik Steorn.

Ett slags arkiv

Just den rosafärgade scenen i Göteborg beskriver han som ett slags "arkiv" över erfarenheter från liv utanför normen.

— Samtidskonsten har möjlighet att gestalta förlorade minnen, känslor, fantasier och det outtalade.

Leif Holmstrands bild ingår i hans utställning "Termiternas liv" på Malmö konsthall i Stockholm som också rymmer hans storskaliga handarbeten. Pressbild.

Conny Karlsson Lundgrens första stora soloutställning "Jag kysser dina ögon" intar från den 14 februari Bonniers konsthall i Stockholm. På Malmö konsthall visas samtidigt Malmökonstnären Leif Holmstrands stora handarbeten och verk föreställande queera kroppar invirade i linor, garn och rep.

Medelhavsmuseet i Stockholm ställer i sin tur ut arabisk queerkonst, "Habibi – the revolutions of love", och senare i vår kan den amerikanska queerpunkikonen Vaginal Davies olika konstnärliga uttryck ses bland annat på Moderna Museet och Nationalmuseum i Stockholm.

Transpersoners liv

Även på Göteborgs internationella konstbiennal i höstas var queer ett viktigt tema med internationella konstnärer som utforskade transpersoners erfarenheter. Patrik Steorn är inte förvånad.

— Begreppet queer har ju använts i kulturlivet sedan 1990-talet, men det här visar ju att det är nu som queerkonsten verkligen tar plats på egna villkor. Den har en aktivistisk grund och öppnar upp mot möjligheterna – mot det oförutsägbara och fantasin. Men det handlar lika ofta om fördomar, förtryck och det våldsamma.

TT
/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!