Det är ett drygt år sedan showkrogen vid Kungsträdgården i Stockholm tvingades stänga, mycket på grund av att de höga hyreskostnaderna stjälpt ekonomin. Nu gör nöjespalatset en nysatsning där huvudfokus inte längre kommer att vara krogshow utan konserter och andra liveevenemang som samlas under varumärket Börsen Live.
— Det här kommer att bli en arena för alla generationer sju dagar i veckan och min personliga mission är att den årligen ska ge 1 000 till 1 500 kulturarbetstillfällen, säger Mikael Gordon Solfors, vd för Wallmans Group Nordic där Hamburger Börs numera ingår.

Anpassade lokaler
De senaste månaderna har ägnats åt att i samarbete med fastighetsägaren Vasakronan anpassa lokalen.
— Vi ska kunna gå från en humorshow med sittande parkett till en rockkonsert med The Hellacopters på ett dygn. Då behöver 800 stolar bäras bort någonstans och det är den infrastrukturen vi har jobbat intensivt med, säger Mikael Gordon Solfors.
Redan från den 10 november ska arenan för konsert, klubb, humor, show och nöje stå klar med en kapacitet på 1 300 besökare.
— Stockholm behöver en eventarena mitt i city. När jag var ung fanns det 20–25 livearenor, i dag finns det knappt någon. Stockholm har varit drabbad av en scendöd de senaste tio åren, säger Mikael Gordon Solfors.
Stolt historia
Nyheten förra hösten om att Hamburger Börs skulle stänga rörde upp starka känslor i nöjesbranschen och i ett upprop vädjade över 30 namnkunniga svenska nöjesprofiler att ”Börsen” skulle räddas.
"En mötesplats där tusen och åter tusen människor, såväl stockholmare som inresta besökare från hela Sverige, har fått skratta, dansa, och inmundiga god mat med dryck, kommer rimligen att lämna ett stort tomrum", skrev bland andra Helen Sjöholm, Tommy Körberg, Danny Saucedo, Björn Skifs och Pernilla Wahlgren.
— Vi bär en oerhört stolt historia med över 250 år av nationellt och internationellt kvalitetsnöje och den stoltheten behöver vi ta vidare in i framtiden och det är därför vi skapar Börsen Live, säger Mikael Gordon Solfors.




