På Facebook har lågprisjättarna Willys och Lidl blivit utsatta för bluffkonton.
På Facebook har lågprisjättarna Willys och Lidl blivit utsatta för bluffkonton. - Foto: Johan Engman/TT/Christine Olsson/TT

Lidl och Willys utsatta för bluffvåg – kunderna luras: "Bedragare..."

Livsmedelskedjorna Lidl och Willys har fallit offer för bedragare som skapat bluffsidor på Facebook. Sidorna innehåller tävlingar men i själva verket är de en del av en bedrägerikampanj som syftar till att stjäla personlig information.


I slutet av april delade Willys med sig av ett inlägg på sin Facebook-sida med en tävling där sammanlagt 2 250 000 kronor fanns med i prispotten.

Men det fanns däremot ett problem, det var i själva verket inte lågprisjätten Willys som annonserade om tävlingen – utan en bluffsida.

I inlägget från april stod det att "Willys-teamet" skulle dela ut värdekuponger värda 5 000 kronor till de första 450 personer som gissade rätt på ett antal nummer. Inlägget fick tusentals gissningar och delningar, då flera följare trodde det var en genuin tävling.

På Facebook finns det för närvarande flera Facebook-sidor som utger sig för att vara Willys. Och nu har även Lidl råkat ut för samma bluffkonton och bedrägeriförsök i tävlingar på Facebook.

Så här såg de fejkade tävlingarna ut på Facebook. Foto: Skärmdump/Facebook

Lidl och Willys utsatta för bluffkonton: "Bedragare..."

Bluffkonton har funnits på Facebook i åratal. Men för den som inte granskar innehållet kan det bli svårt att urskilja om det är en genuin företagssida tillika tävling eller inte.

Många gånger rapporteras bluffsidorna, för att i nästa stund dyka upp i ny liknande skrud med en logga för en känd kedja eller företag.

Så här såg ett inlägg ut hos en Lidl-kopia på Facebook. Foto: Skärmdump

Willys varnade kunderna för bedrägeriförsöken

I förra veckan gick Willys ut på sin Facebook-sida och varnade sina kunder för de olika fejkkontona som cirkulerar i deras namn.

"Just nu cirkulerar olika bluffsidor på Facebook med Willys som påstådd avsändare. Inläggen är påstådda tävlingar där man ska gissa på olika tal. Deltagarna får därefter ett meddelande om att man har vunnit och att man ska klicka på en länk eller identifiera sig med sitt bank-ID för att få priset", skrev Willys på sin Facebook-sida.

Willys skriver vidare under inlägget att de inte står bakom de påstådda tävlingarna. De uppmanar även sina följare att inte delta i spridningen av inläggen eller att lämna ut personuppgifter.


Kunderna rasar mot Willys – efter utspelet om sänkta priser: "Mygel, mygel, mygel"

/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!