Monki har fått kritik för sin reklam
Monki har fått kritik för sin reklam - Foto: Kallestad, Gorm/Caisa Rasmussen / TT

Följarna rasar på Monkis reklamfilm: "Skruvat budskap att ge till unga kvinnor"

Monki är ett av H&M-gruppens klädmärken och finns i flera europeiska länder. Nu har märket fått stor kritik efter att ha delat en reklamvideo på sitt Instagramkonto. Följare anser att reklamen går emot märkets värde ord och delar ett märkligt budskap.


Monki är ett klädmärke som ägs av H&M-gruppen tillsammans med andra klädmärken som COS, Weekday, Arket med fler. Monki finns i flera europeiska länder och har ett Instagramkonto med 831 000 följare.

Det var på deras Instagram som de lade ut en reklamvideo för sina kläder, som nu har ifrågasatts av många.

Klär upp sig för sitt ex

I klippet ses en tjej klä upp sig i Monkis kläder för att träffa sitt ex. Under videon frågar hon kontots följare vad de skulle ha på sig om de skulle träffa sina.

I kommentarsfältet har många ifrågasatt videon och dess budskap. Många menar att det är "toxic" att uppmuntra till att träffa sitt ex och klä upp sig för dem. 

"Skruvat budskap"

En av kommentarerna skriver “väldigt konstigt val från reklamteamet om man ska vara ärlig” och flera verkar hålla med.

“Den här reklamen är bara ledsam och desperat. Vem som än tyckte det var en bra idé behöver hoppa fram till 2023, vi förespråkar inte den här typen av skit längre. Avföljde”.

“Jag trodde ethoset i det här märket var att älska sig och systerskap…”.

“Hur kunde ett helt team titta på den här och tänka ‘japp, posta den’”.

“Vad är det här för nonsens??" Inte så självstärkande att klä upp sig för sitt ex? Vilket märkligt skruvat budskap att ge till unga kvinnor. Kom igennn!!”


/
HM
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!