Stockholm

Lyktstolpens fans fler än Monas vänner

Även om smutskastningskampanjer är ett vanligt förekommande fenomen, så har de senaste veckornas Facebookkampanjer minst sagt stuckit ut. SE VIDEO MED KOMIKERN ANDERS CELIN.


Läs mer
Facebook-grupperna vi undersökt:

Kan den här lyktstolpen få fler fans än Mona Sahlin?

Kan det här kärnkraftverket få fler fans än Maria Wetterstrand?

Kan den här gamla grillen få fler fans än Lars Ohly?

Kan den här soptunnan få fler fans än Fredrik Reinfeldt?

Kan Sengångaren Sune få fler fans än Jan Björklund?

Kan den här fisken få fler fans än Maud Olofsson?

Kan österrikisk "joddling" få fler fans än Göran Hägglund?

Kan den här kebaben få fler fans än Sverigedemokraterna?

Grupper eller fansidor i stil med “kan den här lyktstolen få fler fans än Mona Sahlin?” på Facebook har samlat tusentals människor som möts och tillsammans “narrar” partiledaren i fråga.

Kampanjerna har väckt olika reaktioner hos politiker, allmänhet och medier, där några rycker på axlarna, medan andra ser detta som en form av “anonym mobbing”.

“Lyktan” som en av dessa anonyma grundare själv kallar sig, har skapat det största forumet, riktat mot Mona Sahlin, med 137 000 fans i nuvarande läge.

- Jag anser att politiken är lite för tråkig. Jag vill få in en gnutta humor i det hela och på så sätt engagera folk att uttrycka sina åsikter, säger grundaren.

Men det är inte bara Mona Sahlin som drabbats. Samtliga partier och partiledare har blivit jämförda med en symbol eller figur av något slag.

Nyheter24:s “realistiska panel” bestämde sig därför att reda ut denna saliga röra av internetmobbing. Med hjälp av experter, politiskt aktiva och vanliga fotgängare undersöktes frågan som alla vill ha svar på:

KAN dessa föremål faktiskt få fler fans?

På stan såg stämningen ut så här:

Läs fortsättningen på undersökningen här. Vad säger experterna om partiledarnas konkurrenter?

Notifieringar

Slå på notifieringar för att få de senaste nyheterna från Nyheter24.