Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Experterna: Så mycket längre kan du leva om du tränar

- 21/04/2019, 11:34 -

Att träning är bra för dig är ingen nyhet, men exakt hur bra är det egentligen? Nyheter24 har sammanställt experternas svar angående hur mycket längre du kan leva om du tränar, och det är inte dåligt!

Träning kan ibland nämnas som svaret på det mesta, och föga förvånade är det då att det är bra för dig. Men vad menas egentligen med "bra"? Nyhetssajten Gizmodo har hört av sig till olika experter för att besvara just det här, och Nyheter24 har sammanställt svaren på ett enkelt sätt.

Träning fem dagar i veckan kan tjäna in nio år

Även om experterna är överens om att det är svårt att ange exakta siffror i förhållande till förlängd livstid finns det vissa nummer som går att konstatera.

Till exempel har Larry Tucker, professor för motionsvetenskap, fastställt att människor som tränar högintensivt fem dagar i veckan generellt har en biologisk ålder som är nio år yngre än deras icke-tränande motparter. 

Även om det här i sig inte garanterar en längre livstid förstärker det iallafall troligheten, vilket inte är så illa!

Löparskor
Människor som tränar högintensivt har generellt en yngre biologisk ålder, visar studier. Bildkälla: Tomas Oneborg/TT

För varje löptimme lever du sju timmar längre 

En annan expert som ger en ganska exakt siffra är Angelique Brellethin som forskat kring effekterna av löpning. Hennes studie visar att löpare generellt lever tre år längre än människor som inte löper.

Studien uppskattar också att du för varje springtimme tjänar in ungefär sju timmar extra livstid.

Löpträning
Löpare lever generellt tre år länge än icke-löpare. Bildkälla: Jessica Gow/TT

Vardagsmotion eller högintensivt 

Ifall högintensiv träning eller vardagsmotion är nyckeln till ett långt liv har forskarna något olika åsikter om. 

Angelique menar till exempel att de enklare konditionsaktiviteterna, såsom att promenera, är viktigast för ett långt liv. 

Benjamin Lavine å andra sidan, professor inom invändig medicin och motionsvetenskap, menar att det bästa är att blanda lugnare aktiviteter med mer högintensiva fyra-sju dagar i veckan. 

Powerwalk
Vissa experter menar att lågintensiv träning är det viktigaste för ett långt liv. Bildkälla: Mikael Andersson/TT

Överens är dom iallafall om att det viktigaste är att träningen blir regelbunden, så kanske är det bästa att göra något du tycker är kul!

Vill du också börja träna mer? Läs vår artikel om hur du gör träning till en del av din vardag!